De Amerikaanse tweelingbroer van Herr Daimler

10 augustus 2011

Daimler Benz mag best een reclamespotje maken waar Amerikanen voor warmlopen. Het wordt alleen nogal absurd als die spot in Nederland wordt uitgezonden.

Een tijdje terug schreven we op deze site dat Lancia een fout maakt door te denken dat iedere Europeaan diep binnenin een soort Italiaan is. In Lancia’s gedachtewereld wordt iedereen verleid door de stelling dat er een recht op luxe bestaat. In het protestantse noorden van Europa moet je met dat soort onzin natuurlijk niet aan komen. Daar worden ze bij dat soort paapse ijdeltuiterij meteen bekropen door schuldgevoel.
Daimler Benz maakt nu een soortgelijke fout. Ze vertonen een Amerikaanse spot op de Nederlandse televisie. De oude Gottlieb Daimler werkt tot zeer laat door en lijkt in slaap te vallen achter zijn bureau. De schoonmaakster vermaant hem dat hij zichzelf meer in acht moet nemen. Daimler antwoordt in Amerikaans Engels: “Misschien wel, maar ik heb een gelofte gedaan om de eerste automobiel te bouwen en nooit op te houden hem opnieuw uit te vinden.” En dan volgt een hele reeks plannen die allemaal onderdeel uitmaken van zijn gelofte. Dan komt het enige stukje Duits als afsluiter: Das Beste oder nichts.

Nationalistisch

Hoe waarschijnlijk is het dat een Duitser van 125 jaar geleden dit soort Amerikaanse onzin uitkraamde? Waarschijnlijk wilde hij die koets zonder paarden gewoon snel bouwen omdat hij wist dat er ook anderen bezig waren en hij was eerzuchtig en belust op roem. Vermoedelijk hoopte hij dat die zou afstralen op het Duitse Keizerrijk, dat zich steeds meer als industriestaat begon te profileren. Duitsers waren toen erg nationalistisch moet je weten.
Dat gedoe met commitments maken is puur Amerikaans. Kennedy beloofde de Amerikanen bijvoorbeeld in 1961 dat er binnen 10 jaar een Amerikaan op de maan zou landen. Dat soort grote uitdagingen aangaan vinden Amerikanen inspirerend. Het sluit aan bij hun overtuiging dat je alles kunt bereiken als je je er maar volledig voor inzet en vertrouwen hebt in jezelf.
Een ander deel van Daimlers gelofte is het voortdurende innoveren. Dat idee is eigenlijk in de jaren 70 uit Japan over komen waaien. Japanners hadden als uitgangspunt dat alles altijd beter kon. In de tijd van Daimler was dat allemaal niet zo’n punt. Ook niet in de Verenigde Staten trouwens. Henry Ford moest in de jaren dertig van de vorige eeuw nog worden omgepraat om ook andere modellen dan de T-Ford te ontwikkelen. Ford dacht echt dat het succes van zijn wagentje eeuwig zou duren.

Conclusie
Daimler heeft een spot gemaakt voor de Amerikaanse markt, die aansluit bij de in Amerika levende mytes over succes. Nu worden wij, als buren van Duitsland, voor de gek gehouden met een filmpje dat je eerder in het 19e eeuwse Boston zou plaatsen dan het Stuttgart van 1885.

Bekijk ook Grolsch-spot

Reacties

  1. jcb
    3 oktober 2011 - 08:06

    Die hijgerige voice-over ook… hahaha.
    Hierbij haak je toch gelijk af.

  2. Marcelo Mater
    27 januari 2014 - 21:33

    Appears like many enjoyment stuff, properly developed website!

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  3. Raymon
    14 mei 2014 - 06:13

    Everyone loves it when individuals get together and share views.
    Great site, keep it up!

    my web-site annuaire inversé gratuit

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online