Crizal ontketent oorlog tussen brillenglasslijpers

21 november 2010

Producenten van brillenglazen adverteerden nooit in Nederland. Ze sloten liever deals met optiekketens. Essilor heeft nu de knuppel in het hoenderhoek gegooid. De bewering is dat Crizal-glazen met Schotchgard-coating veel beter zijn dan die van de concurrenten. Je kunt wachten op reacties van de andere A-merken.

Essilor, een gerenommeerde Franse  fabrikant van brillenglazen, adverteert sinds kort op de Nederlandse televisie. Welke brilkoper zit erop te wachten om zich ook nog te moeten verdiepen in het merk glas, dat hij in zijn montuur laat zetten. De markt voor glazen zit al zeer mysterieus in elkaar. Een bedrijf als Specsavers biedt varifocale standaardglazen gratis aan bij een monturen vanaf 99 euro. Maar er zijn ook glazen van een wat hogere kwaliteit, die honderden euro’s per stuk kosten. Is het verschil tussen de gratis glazen en de peperdure glazen echt merkbaar?
Er is een hele reeks merken met een uitstekende naam in de Nederlandse markt actief. Vaak zijn het gereputeerde lenzenfabrikanten, die ook hun sporen in de productie van fotografische apparatuur hebben verdiend. Denk aan bedrijven als Pentax, Carl Zeiss, Rodenstock, Nikon, Canon en Essilor. Ze zijn stuk voor stuk instaat om glazen van de allerhoogste kwaliteit te maken. De (prijs)verschillen zitten meer in de kwaliteitsgradaties dan in de merken. Alle merken vervaardigen die verschillende kwaliteitsniveaus.
De optiekketens sluiten meestal contracten af met bepaalde producenten. Door die glazen in de verkochte monturen te zetten, realiseren ze de hoogste marge. Alleen als een klant nadrukkelijk vraagt om een bepaald merk glas, stappen ze af van dit principe. In werkelijkheid maakt het niet eens zoveel uit, want op een duurder glas zit meestal een hogere marge.
De brilzoekende klant heeft het niet makkelijk. Hij moet eerst een keten kiezen. Dan gaat hij op zoek naar een montuur. Hij heeft vervolgens te maken met glazen in verschillende kwaliteitscategorieën, met aanbiedingen voor tweede brillen en met het bedrag dat door de verzekering wordt vergoed. Als hij dan ook nog moet kiezen welk merk glas hij in zijn montuur wil, wordt het voor iemand die eens in de paar jaar een brilletje nodig heeft een heel ingewikkeld proces.

Marktaandeel
De Franse glazenproducent Essilor zit daar niet mee en heeft ervoor gekozen met het glazenmark Crizal in Nederland te gaan adverteren. Blijkbaar verwacht het bedrijf door te adverteren marktaandeel te kunnen winnen.
De spot is zeer gewiekst gemaakt. De Crizal-glazen hebben Scotchgard Protection. Deze coating zou de glazen water- en vuilafstotend maken en ook nog eens extra krasbestendig. In hoeverre daar een kern van waarheid in zit, valt niet te beoordelen, maar niemand loopt voortdurend stof van zijn brillenglazen af te vegen en zijn glazen al doende te bekrassen.
In de spot wordt de wereld bekeken door een bril met een Crizal glas en een glas van een ander merk. Bij het gewone glas is het voortdurend gedonder: nat, besneeuwd, stoffig, besmeurd. Terwijl het Crizal-glas voortdurend een helder zicht blijft geven. Laten we aannemen dat de aanhoudende helderheid van het Crizal-glas zwaar overdreven is en de gevoeligheid van het andere glas voor allerlei externe invloeden enorm meevalt. In werkelijkheid zouden de twee glazen wel eens verbluffend dicht bij elkaar kunnen liggen. Maar met die boodschap maak je geen effectieve reclame.
De kracht van zo’n spot is toch dat veel mensen met het beeld van de twee glazen in hun hoofd blijven zitten en liever ook zo’n Crizal-coating willen. Ongetwijfeld zullen de andere glazenproducenten dit niet over hun kant laten gaan en ook televisiereclame gaan maken. Een bril kopen zal in de nabije toekomst dus nog lastiger worden.

Conclusie
Het in de Crizal-spot gepresenteerde beeld, is zeer extreem. Waarschijnlijk is het effect van de Schotchgard-coating op zijn hoogst marginaal. Bewijzen kunnen we dat niet. Dus iedereen moet zelf bepalen hoe geloofwaardig de spot is.  

Reacties

  1. Gerard
    11 december 2010 - 19:16

    Waar is de suggestie, dat een standaard glas en een Crizal glas niet veel van elkaar zullen verschillen, op gebaseerd? Quantum leaps bij technische innovaties zijn wel degelijk mogelijk. En komen ook regelmatig voor. Denk maar aan het grote verschil tussen de vinylplaat en de CD, of de DVD en Blu-ray. Als deze nieuwe coating veel harder is dan de gewone blijven de glazen veel langer helder. Ik zou eerst maar eens een onafhankelijke test afwachten alvorens dergelijk tendentieus commentaar te leveren!

  2. Velda
    10 oktober 2012 - 13:48

    Keep this goіng pleаѕe, greаt ϳob!

    My ωeb blog :: Velda

  3. Lavonne
    12 februari 2013 - 00:54

    I seldom comment, however after browsing a
    few of the comments on this page Crizal ontketent oorlog tussen brillenglasslijpers – Spots Doorzien.
    I actually do have 2 questions for you if it’s allright. Could it be only me or does it appear like some of the remarks appear like they are written by brain dead visitors? :-P And, if you are writing at other sites, I’d like
    to keep up with you. Could you post a list of
    all of all your public sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

    my weblog gifted psychics

  4. Serena
    25 oktober 2013 - 09:44

    My developer is trying to convince me to move to .net from PHP.

    I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less.

    I’ve been using Movable-type on a variety of websites for about a year
    and am concerned about switching to another platform.

    I have heard excellent things about blogengine.net.
    Is there a way I can import all my wordpress content into it?
    Any kind of help would be really appreciated!

    my blog :: access bars

  5. Dee Mumbower
    23 januari 2014 - 10:10

    is the fact that a fellow named Bobby Patton tried to pass off this uber-rare muscle car to be the actual offer. Hemmings Auto Web site reports that not only was Patton called out by Chevelle Z16 enthusiasts, but as being a result of his

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  6. Lino Alvis
    27 januari 2014 - 20:04

    Ive found all those right before from my professor, we’re intending to be looking at to eliminate a Mockingbird soon as I’ve by no means read it before, I hope it meets my expectations!

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  7. Johnathan
    17 april 2014 - 23:31

    Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; we have created some nice
    practices and we are looking to exchange techniques with other folks,
    please shoot me an e-mail if interested.

    Here is my web blog … breitling watch

  8. Teodoro
    19 juli 2014 - 01:56

    I’m pretty pleased to uncover this website. I wanted to thank you for your
    time due to this wonderful read!! I definitely enjoyed every little bit of
    it and I have you bookmarked to look at new things on your web site.

    Here is my web blog :: cheap car hire bournemouth

  9. soccer jerseys canada
    25 juli 2014 - 15:16

    Crizal ontketent oorlog tussen brillenglasslijpers – Spots Doorzien
    soccer jerseys canada http://www.balboapavilion.com/cl/index.php?b=football&tag=soccer-jerseys-canada

  10. tiffany and co outlet
    30 juli 2014 - 02:51

    Thanks, this website is extremely beneficial.|
    tiffany and co outlet http://www.larsri.org/blogs/default.asp?m=list&b=tiffany&p=7

  11. Jed
    19 augustus 2014 - 15:45

    I have read so many articles concerning the blogger lovers however this paragraph
    is truly a good piece of writing, keep it up.

    Stop by my blog post: hotels Near Bournemouth

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online