Cosmeticasector verleidt mannen met kans op seks

11 december 2010

De cosmetische industrie wil meer inkomsten uit mannenproducten. Aan vrouwen verkoop je cosmetica als remedie tegen onzekerheid. Dat werkt niet bij mannen, want die vinden zichzelf meestal behoorlijk de moeite waard. Bovendien zijn ze niet perfectionistisch en doodsbang om verwijfd over te komen. Hoe verkoop je aan zulke wezens cosmetica. Niet door te zeggen dat hij het waard is, want dat wist hij allang

De hoogste vorm van marketing is een markt creëren voor een volstrekt nieuw product. Een oude economische wijsheid zegt dat ieder aanbod zijn eigen vraag creëert. Helemaal waar, maar je heb wel heel veel marketinginspanning nodig om het voor overleving noodzakelijke verkoopvolume te creëren.
Een mooi voorbeeld daarvan is de agressieve manier, waarop wordt geprobeerd om mannen aan de cosmetische producten te krijgen. Dat is een lastige opgave, maar de inspanningen beginnen vruchten af te werpen.
Een groot probleem is dat de gemiddelde man het gebruik van allerlei verzorgingsproducten nog steeds verwijfd vindt. Het tast hem aan in zijn hele wezen. Een echte hetro-man zijn, betekent dat je de totale tegenpool bent van de vrouw: een jager, een krijger, een dominant stamhoofd. Instinctief voelen mannen dat je een afgeleide moet zijn van een van die oertypes om te scoren bij vrouwen. Als tegengif tegen deze angst voor feminisering vond de reclamewereld de metroman uit. David Beckham werd het symbool. Knap, succesvol sporter en zeer gericht op vrouwen. Maar hij is wel continue bezig met nieuwe kapsels, gezichtsproducten en mode. De boodschap: een moderne man is als David Beckham. Hij verzorgt zichzelf optimaal.
Een tweede probleem is dat volwassen mannen vaak behoorlijk zeker zijn over hun uiterlijk: op het absurde af. Vaak zie je op personeelsfeestjes buikige, kalende, slecht geklede heren van middelbare leeftijd zeer actief bezig om de jonge, vrouwelijke collega’s te imponeren. Op zulke momenten zie je dat die mannen zichzelf helemaal niet beschouwen als uitgerangeerd. Bij vrouwen kun je producten verkopen door in te zoomen op onzekerheid. Bij mannen ontbreekt die onzekerheid grotendeels. De cosmetische industrie zet haar mannenproducten daarom graag in de markt, door te suggeren dat cosmetische producten de kans op seks behoorlijk doen toenemen.

Kaaklijn
Het bovenstaande spotje van Just for Men is daar een mooi voorbeeld van. Een man gaat op een date met een vrouw. Beiden zijn zeer goed uitziende veertigers. De man heeft met het Just for Men-product zijn grijze haren, die hier en daar zichtbaar waren, weggespoeld. We kunnen de gedachten van de twee lezen: “Wat is-tie leuk zeg. Zou hij jonger zijn dan ik.” In de Nederlandse spot houdt het op na het etentje, maar in de Engelse spot brengt de man de vrouw naar huis en vraagt hem ondeugend, “Wil je even mee naar binnen?” Gratis seks, omdat hij het grijs uit zijn haar heeft gespoeld.
De Nivea DNage-reclame werkt op een vergelijkbare manier. Een knappe grijsharige man, gebruikt sinds kort het anti-verouderingsmiddel van Niveau. Dit zou rimpels verminderen en de contouren van de kaaklijn strakker maken. Het zal wel, denkt de gemiddelde man en hij wil doorzappen om naar het voetbal te kijken. Dan ziet hij opeens dat de DNage-man een zeer aantrekkelijke jonge vrouw in de straat tegenkomt, die hem een veel betekenende, flirterige glimlach toewerpt. De man begrijpt meteen dat deze glimlach een belofte van seks inhoudt. De associatie tussen DNage en aandacht van vrouwen zet zich vast in zijn hoofd.
Het derde probleem met mannen is dat ze, anders dan vrouwen, niet erg perfectionistisch zijn. Ze staan geen uur eerder op om zich in alle rust op te kunnen tutten. De industrie kiest daarom voor snelheid. Even een lik van dit, even spray van dat. Geen maskers, reiniginglotions, of producten waarbij je haar een uur met een plastic-muts moet worden bedekt. Mannencosmetica moet quick and dirty zijn.
Deze combinatie-aanpak werkt. Er zijn nu al veel jonge jongens die er niet aan denken het huis uit te gaan zonder een mannenparfum op. De markt voor verzorgingsproducten voor mannen is één zeer snel groeiend segment van de cosmeticasector. Met dank aan de moderne marketing.

Reacties

  1. Geert
    14 december 2010 - 12:06

    De Axe-reclames passen ook in dat rijtje.

  2. Sander
    5 mei 2011 - 21:40

    En een reclame die gebruik maakt van ons verlangen niet uit de toon te vallen in onze omgeving werkt volgens mij bij iedereen. Zo hebben de reclames ons zo’n 50 jaar geleden met succes een complex aangepraat over okselzweet. Sindsdien spuiten en rollen we alsof ons leven ervan afhangt. In die laatste categorie valt ook weer die reclame van merk-??? mannenshampoo. Gebruik je de shampoo van je vriendin, dan krijg je van je vrienden een bessen met een parapluutje. De angst uit de toon te vallen moet ons naar de drogist doen rennen. Zie hem al een tijd niet meer trouwens. Is de opzet dus geslaagd?

  3. Arcelia Dazzi
    10 april 2013 - 06:03

    My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am concerned about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it? Any kind of help would be really appreciated! Arcelia Dazzi http://www.bacfrancais.com/userinfo.php?uid=769496

  4. Ben
    5 november 2013 - 04:08

    I’ve been exploring for a little for any high quality articles or blog posts in this kind of house .
    Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this web site.

    Studying this information So i’m satisfied to convey that I’ve a very just right uncanny feeling I came upon
    just what I needed. I most definitely will make sure to don?t disregard
    this web site and give it a glance on a relentless basis.

    Take a look at my blog: novoline online spielen kostenlos ohne anmeldung

  5. Sarah
    23 december 2013 - 06:39

    I like this web blog very much, Its an extremely nice berth to see and incur details.
    Sarah http://www.alivenotdead.com/beingtaller/Sports-People-And-Foot-Supports-profile-3139816.html

  6. Geri
    8 januari 2014 - 18:19

    Thanks designed for sharing such a nice opinion, piece of writing is pleasant, thats why
    i have read it fully

    Also visit my web page … novoline spiele liste

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online