CNV-rapport maakt Plus-spot nog gênanter

11 februari 2011

Supermarkt Plus heeft een spot waarin vrolijke jonge supermarktmedewerkers centraal staan. Een rapport van het CNV over de manier waarop supermarkten omgaan met hun personeel, stelt deze spot in een heel ander daglicht.

De reclamespots van de supermark Plus laten een vriendelijke wereld zien. Zo te zien zijn een paar derdejaars leerlingen van de toneelschool ingehuurd, om een vrolijk en jeugdig team supermarktwerkers neer te zetten. Ze zien er frisgewassen uit. Het zijn zeker niet van die zwoegende pubers, die in werkelijkheid de Nederlandse supermarkten draaiende houden. Het gaat om drie meisjes en één jongen. Een is een blonde stevige, een andere is een blonde slanke en de derde heeft bruin haar met wat opvallende kleuraccentjes. De jongen is zwart, maar met een coolheidsfactor die dicht bij het nulpunt ligt. Ze praten allemaal of ze uit keurige middle class-gezinnen komen.
Ze beleven allerlei klantvriendelijke avonturen in hun Plus-filiaal en er wordt heel wat afgelachen. Een chef is in geen velden of wegen te bekennen. In iedere spot tekenen ze wel een keer een plusteken in de lucht als symbool van hun klantvriendelijkheid.
Dit groepje moet de concurrentie aangaan met Harry Piekema van AH en Tineke Schouten van C1000. Dat gaat weinig opleveren, maar dat is mijn probleem niet.

Afwerkkwartiertje
Wat mij bezighoudt is de uitkomst van een recent CNV-onderzoek, waaruit blijkt dat supermarkten in Nederland hun personeel onrechtmatig behandelen. Het was een item in Uitgesproken Vara van 4 februari. Er werd een gênant rijtje klachten op tafel gelegd. Zo worden volgens het rapport werknemers verplicht onbetaald door te werken na sluitingstijd. Dit fenomeen heet het afwerkkwartiertje, maar dat kwartiertje kan gemakkelijk uitlopen tot een uur. Er zijn ook klachten over ziektedagen, die soms worden afgeboekt van het vakantietegoed. Beide druisen rechtstreeks in tegen de cao. Kritiek wordt beantwoord met: “Voor jou tien anderen.”
Helemaal grof is de gewoonte om werknemers drie keer op een jaarcontract aan te nemen en ze er, ongeacht hun staat van dienst, uit te gooien na het verstrijken van het derde contract. Vaste krachten worden immers ouder en duurder en dat drijft de loonkosten op.
In het rapport wordt gesproken over de supermarktsector, om aan te geven dat het om problemen gaat die de hele branche betreffen. Dat werpt een heel ander licht op de functie van AH’s Harry Piekema. Een supermarktmanager is geen sympathieke sfeermaker, maar iemand die zijn personeel moet opjagen en uitbuiten tot ver over de grens van het betamelijke. En Plus? Plus heeft de grote pech een campagne te hebben lopen waarin blijmoedig personeel de hoofdrol speelt. Die spots zijn opeens nog ongeloofwaardiger geworden.

Dit artikel verscheen eerder deze week als column op de site van Vara’s consumentenprogramma Kassa

Reacties

  1. verkouter
    9 maart 2011 - 16:20

    dat vind ik nou echt leuk

  2. Hanny
    7 april 2011 - 12:47

    Ik vind het een leuke spot.Wij hebben trouwens geen Plus in de buurt,dus ik koop er nooit.

  3. cargodriver
    7 december 2011 - 16:25

    de is het meest iriteerende spotje wat ooit is uitgezonden op de ster WEG ER MEE

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online