Citroën, ceci n’est pas une hybride

15 januari 2011

Citroën laat in de reclamespot voor de nieuwe C4 zien hoe schoon de wagen is. Een aanzwellende groep fietsers verzamelt zich bij elk stoplicht achter de C4. De auto schakelt zijn motor namelijk uit bij stilstand. Dat doen meer concurrenten, maar de creativiteit van Citroën schuilt hem in de naamgeving van de bespaartechniek: micro-hybrid. Klinkt mooi, maar over echt hybride aandrijving, zoals de Prius, beschikken de C4 helemaal niet. Citroën belooft dus meer dan het waar kan maken.

Het is dubbel genieten met de nieuwste spot van Citroën. Niet alleen fietsen sympathieke mensen achter een best aardig vormgegeven auto aan, dat gebeurt ook nog op de muziek van de onvolprezen J.J Cale. Zijn complete oeuvre is heerlijke muziek voor bij het autorijden, dat snapt Citroën in elk geval wel. Ze hebben trouwens wel wat met klassieke popmuziek, zoals ook uit de schandalige John Lennon-spot over de DS-3 bleek.
Het nummer Call me the Breeze is niet toevallig gekozen als begeleiding van de C4 en fietsers. De C4 is namelijk zo schoon als een lentebriesje. Hij beschikt dan ook over micro-hybride technologie.
Oh ja, hybride, moet het publiek dan denken. Dat kennen we van de Prius. Dankzij een flinke partij accu’s en een elektrische hulpmotor is dat een van de zuinigste benzineauto’s ter wereld. Mede dankzij de snufjes waar de Citroën in de spot ook over beschikt, zoals het terugwinnen van remenergie en start & stop. Die laatste techniek zorgt ervoor dat de motor bij stilstand uitschakelt en onmiddellijk weer opstart zodra de voet op het gaspedaal gaat.
De juristen hebben vast bekeken of Citroën ermee wegkomt, maar de C4 hybride noemen is in feite lariekoek. Een hybride auto beschikt over twee soorten aandrijving. In de regel een verbrandingsmotor en een of meer elektrische motoren. Sommige hybrides kunnen een stukje volledig elektrisch rijden, bij anderen helpt de elektra mee met brandstof besparen.

Uitbraken
De ‘micro-hybide technologie’ van de C4 zorgt echter op geen enkel moment voor alternatieve aandrijving van de wagen. Zeker, start & stop en het middels een generator omzetten van remenergie in elektriciteit helpt vooral in de stad brandstof te besparen. Maar veel concurrenten van Citroën, van de BMW 3-serie tot de Fiat Uno en van de Volkswagen Polo tot de Mercedes C-klasse, zetten dergelijke technologie in met hetzelfde doel. Zonder het hybride te noemen. En, toch wel pijnlijk, met in het geval van de Volkswagen Golf BlueMotion, dé maatstaf in de klasse van de C4, beter resultaat. De Golf 1.6 TDI BlueMotion komt tot een uitstoot van 99 gram kooldioxide per kilometer, de C4 e-HDi braakt met 109 gram toch een pietsje meer uit.
Zodra je er micro voor zet, mag je een auto misschien allerlei eigenschappen toedichten. Dan kan Citroën zijn snelste C4 wel micro-V8 gaan noemen, omdat hij met 4 cilinders toch al aardig op weg is. Of micro-elektrisch, want de ruitenwissers zijn toch door een elektromotor aangedreven?

Conclusie
Citroën haakt met de zelfverzonnen term micro-hybrid aan bij het succes van de Prius en andere deels elektrisch aangedreven auto’s. Het belooft daarmee meer dan het waar kan maken; de C4 is geen hybride auto. In feite loopt Citroën achter de muziek aan, met brandstofbesparende techniek waar andere merken al langer mee actief zijn. En de fietsers? Die worden nog steeds getrakteerd op een dot uitlaatgas zodra de C4-rijder zijn wagen de sporen geeft.


Reacties

  1. Imagine
    30 september 2011 - 12:32

    Nergens betekent hybride dat het een dubbel aandrijving betreft. Bij de prius wordt effectief gesproken van hybride aandrijving betreft.
    Citroën (en overigens ook Peugeot) spreken over hybride technologie.
    Deze hybride heeft te maken met de manier waarop de start/stop technologie werkt.
    Bij klassieke start/stop wagens gaat de motor uit bij stilstaan en wordt het geheel van airco en andere elektische dingen gaande gehouden door de accu te belasten. Dit maakt dat van zodra de wagen terug start de alterntor meer energie moet opwekken om de accu terug op te laten wat zich vertaalt in een meerverbruik.
    Bij citroen en Peugeot wordt de electriciteit die wordt opgewekt bij het remmen opgeslagen om tijdens de start/stop periodes alle electrische agregaten draaiende te houden, inclusief oliepomp. hierdoor kan de motor sneller en minder milieubelastend opstarten en moet ook de accu niet worden bijgeladen.
    zo zal bijv een zwakke batterij bij de klassieke start/stop zeer zwaar blast worden, terwijl dit bij de citroen/peugeot wagens niet gebeurt. Gevolg minder belaste motor voor starten
    minder (lees langer meegaande) belaste accu. Gevolg zuiniger en ecologischer rijden.
    In de praktijk (en ik ben ervaringsdeskundige) heb ik met nog geen enkele start/stop motor het gebruik kunnen evenaren van een citroen(ds3) en/of peugeot (207). ( Punto, 500.)

    Wist je trouwens dat alleen al het type banden dat je monteert een verschil maken in de CO2 productie van de wagen ?

    Of nog een leuke, moet je je wagen wel vervangen door een ecologische wagen. Het meest ecologische is met je oude stinkende wrak blijven rijden want de productie van jouw nieuwe wagen geeft veel meer uitstoot dan wat dat oude brak in zijn 35-jarige bestaan ooit kan uithoesten en dan spreek ik nog niet over de milieuramp die gaat gebeuren als als de accu’s van die hybride wagens hun accu’s gaan moeten vervangen.
    Echte alternatieven zijn er nog niet, het meeest interessante is momenteel de opel ampéra. De wagen rijdt electrisch en als hij stroom nodig heeft dan schiet zijn extra motor in gang om stroom te produceren voor de aandrijving. En je rijdt inderdaad superzuinig met die wagen zonder uitstoot zolang je ecologisch rijdt, maar vanaf de hulpmoter in gang schiet ben je er aan voor de moeite. Trouwens waar komt de electriciteit vandaan die al die electrische wagen moet gaan opladen. Juist. en hoe wordt die geproduceerd ? I rest my case. het probleem is gewoon verplaatst.
    enig alternatief ? ja hoor. Waterstof motoren waarbij de waterstof gemaakt wordt door een kerncentrale. En het kernafval, tja maakt ons ‘stralend’ zodat we weerom geen licht meer moeten aansteken en waardoor we weer meer besparen.
    Is Citroen fout met dit hybride te noemen ? Neen. Doet de muziek die men bij dat filmpje afspeelt daar iets toe ? Ik dacht het niet. En die fietsers en dat doet gas ? Klopt niet, alle citroens zijn voorzien van katalysatoren en uitlaatgasfilters.
    Neen dit artikel over de reclame van citroen is spijkers op laag water zoeken want het is zeer zeker een vooruitstrevende techniek die dat beetje kan besparen wat sowieso al een verschil maakt en voor de rest getuigd dit artikel over een gebrek van kennis over de techniek en achtergrond.
    Ik nodig je tevens uit om op zoek te gaan naar een filmpje van topgear. Waar de prius een zuinigheidstest aflegt tegen een BMW M3. De prius gaat zo snel mogelijk het circuit rond en de BMW volgt. Resultaat : de BMW won op alle gebieden en was een pak zuiniger en ecologischer dan de prius. Het belangrijkste om ecologischer te rijden is je denkwijze. Neem de fiets waar het kan en doe gewoon normaal op de baan. Ben je gewend van 120 te rijden,rij dan vanaf nu 110. je kinderen zullen er naar de toekomst van hun planeet je er dankbaar voor zijn.
    grtz

  2. KC
    5 maart 2012 - 23:30

    Ik vind dat een hele goede reaktie van imagine. Het is tijd dat we eens echt gaan nadenken en door al die zogenaamde schone auto’s heen gaan kijken. We laten ons verleiden een nieuwe en schone auto te kopen terwijl onze huidige auto nog verre van versleten is. De hele auto-industrie is een van de grootste vervuilers die er is. Ik las laatst hoeveel duizenden nieuwe auto’s er per dag van de lopende band rollen….ik schrok me echt rot. Mijn auto is na 20 jaar zo ver dat ie bijna niet meer door de apk heen komt en door zijn assen dreigt te zakken. Ik overwoog een electrische auto aan te schaffen maar misschien koop ik wel een ander oud karretje van een jaar of 15.
    Slaap lekker verder met zijn allen.

    KC

  3. KC
    5 maart 2012 - 23:37

    Verder mag er nog ontzettend veel onzin verteld worden middels de relames op radio en t.v..
    Er mag ons voorgelogen worden. En wil je als producent van een echt schoon, ecologisch of biologisch produkt reclame maken dan wordt het je ontzettend moeilijk gemaakt. Omdat je als schoon producent mee moet doen met reclameregels en voorschriften die vuil, dus niet schoon, zijn.
    KC

  4. Jefferson
    18 september 2012 - 19:51

    Hi thеre to every ѕingle one, it’s genuinely a pleasant for me to go to see this web page, it contains useful Information.

    Feel free to surf to my page – bicycle

  5. Alfredo
    27 oktober 2012 - 08:50

    Excellent article. I will be going through a few of these issues as well.

    .

    Visit my page: treadmill

  6. Maximo
    20 juni 2013 - 23:56

    If however, you have upwards of one-hundred pages and the pages are heavily laden with content and pictures you may want to opt for shared hosting which is going to cost
    you somewhere in the area of $10. This way you can save a lot of money and get your very own cheap VPS.
    Shared Web Hosting: – This is the most popular type of web hosting plan.

    Also visit my web site hostgator coupons

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online