Centraal Beheer Achmea ziet verzekeren als grap

25 april 2011

Als het om verzekeren gaat is het bedrijf met de laagste poliskosten, de grootste financiële buffer en de overtuigendste klantgerichtheid de beste optie. Het is saaie, degelijke business. Centraal Beheer Achmea heeft de zaken waar het echt om gaat in zijn reclame-uitingen al jaren geleden opzij geschoven en vervangen door humor.


Centraal Beheer Achmea heeft weer een even-Apeldoorn-bellen-spotje. Het schijnt dat de serie uit piëteit met de nabestaanden van het Koninginnendagdrama in Apeldoorn, een tijd in de koelkast was gezet. Maar nu komt de maatschappij keihard terug met een spot die is gemaakt in de Schotse Hooglanden. De ingrediënten zijn schapen, een klassieke sportwagen, een herder en een voortdenderende trein. Op de achtergrond klinkt een bekend deuntje, dat wordt gezongen met een absurd Nederlands accent. Prima allemaal, zo kennen we Centraal Beheer Achmea weer. Verzekeren is humor! Toch?
Tegenwoordig doet de verzekeringscombinatie er nog een schepje bovenop. Naast de vermakelijke spot wordt de kijkers vooral aangeraden ook eens naar de cartoonsite van de verzekeraar te kijken. Reuze leuk, mensen mogen een verslag van hun ongeluk insturen en elke dag maakt een cartoonist een grappige tekening van zo’n botsinkje. Natuurlijk niet van die ernstige ongelukken, met bloed, doden en gewonden. Het moet wel gezellig blijven.
Hoe komt Centraal Beheer Achmea er eigenlijk bij om te kiezen voor al die leutigheid in zijn reclame? Ongelukken zijn zelden om te lachen. Daarbij is de business zelf ook niet het toppunt van entertainment. Het is nog steeds een sector van nijvere, oppassende klerken, die de hele dag administratieve handelingen verrichten. Niet de meest swingende activiteit.
Dat geeft allemaal niets, want het is wel een bijzonder nuttige sector. Blijkbaar is dat gegeven niet voldoende, want er bestaat onder verzekeraars een sterke neiging om hun merk te laden. Dat is een marketingterm die in gewoon Nederlands betekent: dingen aan je merk plakken die er helemaal niets mee te maken hebben. In recente spots van Delta Lloyd, Ohra en Univé proberen de reclamemakers ook imago’s te scheppen die totaal losstaan van de werkelijkheid.
Al die vermakelijke spotjes leiden enorm af van waar het in werkelijkheid om gaat bij een goede verzekeraar: betrouwbaarheid, een redelijke premie en een snelle afhandeling van het schadegeval. Daarom is verzekeren bij uitstek een sector waarbij de consument zich volledig moet afschermen van televisiereclame en zich alleen moet richten op volstrekt onafhankelijke advies. Dat kan via een goede tussenpersoon of een gereputeerde website. Verzekeren is tenslotte geen grapje.

Dit stuk werd eerder geplaatste als column op de site van Vara’s Kassa.

Reacties

  1. Enow
    4 mei 2011 - 13:06

    Totaal van de pot gerukt dit idee van (het buro van) Centraal Beheer. Als een verzekeraar in actie moet komen (wat vaak al zeer lastig is en voor extra stress zorgt in een situatie die vaak al naar genoeg is) moet er GELD komen, geen freakin’kartoen, wie verzint zoiets in godsnaam! Haha, weet je nog toen we dat ongelukt kregen, gelukkig hebben we de tekening nog! :S En dan weer zo’n “ha….ha…..ha” reclame, het lachen vergaat me spontaan bij het zien van zo’n stukje ongeÏnspireerde ongein. Hou een sop!

  2. K3V
    5 maart 2012 - 23:58

    Even voor de duidelijkheid, dit spotje kan nooit op het Britse continent zijn opgenomen, aangezien de diesel locomotieven Amerikaans zijn!

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online