Campina verspreidt walm van nationalisme

15 oktober 2010

Campina beweert dat niet-Nederlandse melk anders is dan Nederlandse. Nederlandse koeien worden beter verzorgd en gevoederd. De melk is daardoor voedzamer. Een merkwaardige stelling voor een coöperatie die ook in Duitsland en België bedrijven heeft.

Reclamemakers houden heel goed in de gaten wat er leeft onder de bevolking. Zodra voldoende mensen openstaan voor een nieuw sentiment, duiken de creatieven erop. We leven nu in een tijd waarin het concept Europa verliest aan sympathie, veel mensen allochtonen liever kwijt dan rijk zijn en het programma Ik hou van Holland van Linda de Mol razend populair is. Laten we het neonationalisme noemen. Je kunt die trend verwerpelijk of gevaarlijk vinden, reclamemakers zou dat worst zijn. Hun doel is om het publiek warm te maken voor een product. De grenzen van het betamelijke opzoeken is onderdeel van het spel.
De nieuwe Campina-spot speelt duidelijk in op die hernieuwde gevoelens van nationale trots. Een fatsoenlijke veehouder loopt door zijn weiland en vertelt de kijker iets dat blijkbaar schokkend moet over komen. “U denkt misschien dat alle melk hetzelfde is. Toch komt steeds meer melk uit het buitenland.” Nou en, zou je kunnen denken. Het maakt toch niet zoveel uit of een koe in een Duits, Belgisch of Nederlands weiland loopt? Bij Campina denken ze daar anders over, buitenlandse melk is niet hetzelfde als Nederlandse melk.

Schofferen
De boer gaat verder met zijn betoog. “Gelukkig komt Campina-melk gegarandeerd van onze Nederlandse koeien.” Let op het woordje ‘onze’. Het zijn niet de koeien van de boer, maar het zijn onze koeien. Mart Smeets zou zeker nadruk leggen op dat woordje. De boer legt ook nog even uit waarom het een voordeel is dat die melk uit Nederland komt. Nederlandse boeren verzorgen en voeren hun koeien namelijk optimaal. Blijkbaar moet je dat bij Belgische en Duitse boeren nog maar afwachten. Die optimale verzorging leidt tot melk waarin meer belangrijke voedingsstoffen zitten. Dan legt de agrariër de volgende troef op tafel. ‘Ook als vader wil ik het beste voor mijn gezin’. Daarom kiest hij voor Campina.
De volgende ketenredenering zit verstopt in de spot.1) Er komt te veel buitenlandse melk Nederland binnen. 2) Dat is ongunstig, want de koeien worden daar misschien niet optimaal verzorgd en gevoederd. 3) Betere verzorging geeft melk met meer voedingsstoffen. 4) Door voor Campina te kiezen weet je zeker dat je die Nederlandse, extra gezonde melk krijgt. 5) Door geen Campina te nemen neem je eigenlijk het risico dat je kinderen niet het beste krijgen.
Eigenlijk zijn ze bij FrieslandCampina bezig hun eigen mensen te schofferen, want de coöperatie heeft zes Duitse bedrijven en ook in België zijn meerdere vestigingen.

Conclusie
Blijkbaar beginnen we weer te geloven in onze eigen nationale voortreffelijkheid. De Campina-spot is daarvan niet het eerste voorbeeld, maar wel het extreemste. De reclamemakers treft geen blaam, die reageren alleen op iets dat al leeft onder grote groepen van de bevolking.

Reacties

  1. bo van oosten
    15 oktober 2010 - 22:20

    Aardige waarneming….Maar ben je niet wat erg vriendelijk tegen de reclamemakers. Ze zijn echt niet verplicht om mee te doen met alle (twijfelachtige) trends die er zijn en kunnen ook voor een ander thema kiezen.
    Trouwens, die verpakking, waar komt die vandaan? Tetrapak? Da’s een Zweedse club. Of hebben die in Nederland ook een fabriek waar ze dan gebruik maken van optimaal gegroeide en gekapte Nederlandse naaldbomen.

  2. Philip Bueters
    18 oktober 2010 - 22:07

    Volgens mij is dit inspelen op een trend die in Nederland nog niet bestaat, in Engeland en Frankrijk wel: buy local produce. In alle supermarkten heeft de versafdeling aparte rekken met groente, fruit en vlees van lokale boeren. Zou ik in NL best wel oke vinden, ik kijk altijd naar land van herkomst.

  3. Roderick van Weerdesteyn
    20 oktober 2010 - 14:46

    Ja, inderdaad, over de grens met al die zwarte melk!

  4. peter
    23 oktober 2010 - 22:29

    Als consument:
    De eerste keer dat ik deze spot zag, riep ik direct “eigen koe eerst, zeker”.

    Dat had ik bij de Milner-reclame niet; die is tenminste nog ironisch, daar kan je nog spreken van zelfspot (terwijl de boodschap toch overkomt). De Campina-spot is echt fout.

  5. Ruben Vandenbussche
    24 november 2010 - 01:05

    Als je dit ziet snap je waarschijnlijk waarom het zo belangrijk is dat wij Nederlandse melk kopen. http://vimeo.com/5477517

    Ten eerste verdienen de Nederlanders het geld die het daarna weer aan Nederlanders (jouw werk) uitgeven. Simpel.

  6. Andre Hofman
    27 januari 2011 - 00:23

    Het is gewoon weer tijd om nederlandse producten te kopen, ipv goedkoop pools of china-glens. Onze economie is toch al te grabbel gegooid door politiek correct te zijn, moeten onze boeren daarom ook maar verdwijnen? Heb je niets aan he, die stinkende boerderijen…

  7. olijf
    28 januari 2011 - 00:09

    wat betreft de campina producten.mona toetjes is een device in het campina concern.alle zoete mona producten komen uit Duitsland zie op de verpakking het euro logo (DE)

  8. VliegendeRob
    28 maart 2011 - 15:27

    Ziet de schrijver nu spoken met zijn vijf stellingen of ben ik ongevoelig voor “slinkse” reclame? Overigens is het gebruik van het woord “onze” voor Nederlandse koeien als vergelijking met andere Duitse (hun) koeien hier volledig op zijn plaats! Bij het Nederlands elftal spreken we toch ook over “onze jongens”? |Voor alle duidelijkheid, zodat de schrijver van dat stuk het ook begrijpt, ik bedoel dus de Nederlandse sporters met “onze”jongens.

  9. Suzanne
    4 april 2011 - 00:34

    Ik zou dan weer een andere reden hebben om voor Campina te kiezen, namelijk dat het uit Nederland komt, en dus niet met een benzine slupende vrachtwagen ergens vandaan geïmporteerd moet komen. En ja, ik woon in Rotterdam, waarvandaan Antwerpen dichterbij is dan Groningen, maar nog steeds is er meer kans dat een plek in NL dichterbij is dan in België.

  10. Kees Schoen
    12 december 2012 - 12:20

    Die friesen bedoelen dat niet friese melk natuurlijk niet goed is maar alles wat buiten dat gebied(die provincie) vandaan komt is voor die dialectgebruikers niet goed

  11. Mellisa
    12 februari 2013 - 00:35

    Thanks for sharing your thoughts about FrieslandCampina.
    Regards

    Feel free to visit my web site: read this

  12. Emerson Reinart
    23 januari 2014 - 18:52

    It can be form of ridiculous. The territories aren’t economically practical for simple structural and human factors. The territories are mostly barren, and smaller, as well as the human landscape is corrupted, ill educated, and genocidal. n nOf program it is actually Israel’s fault, because if Israel did not exist, ‘Palestine’ might be larger, and just as ‘viable’ since the other adjacent sh*tholes that pass for countries. n n

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  13. Seth Charan
    27 januari 2014 - 15:04

    I just like your flower shots! The two macro shots of the pink flower are just incredible!

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  14. Irving
    11 mei 2014 - 00:58

    Quality content is the important to invite the visitors to go to see the website,
    that’s what this web site is providing.

    Also visit my web-site … annuaire inversé

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online