Campina overgiet Milner met arisch sausje

23 oktober 2010

Campina noemde de reclamecampagne tegen buitenlandse melk, inspelen op een hang naar producten van dichtbij. Een analyse van de iets oudere Milner-spot maakt duidelijk dat nationalisme weldegelijk een thema is van de zuivelgigant.

Op 15 oktober publiceerde Spotsdoorzien een artikel over de reclame voor Campina-melk. Zeer nationalistisch, was het oordeel. Er werd in gewaarschuwd tegen buitenlandse melk, waarvan steeds meer het land binnenkomt. De suggestie werd gewekt dat die buitenlandse melk niet van dezelfde kwaliteit is als de melk van ‘onze Nederlandse koeien’. ‘Eigen zuivel eerst’ schreef het dagblad De Pers op 20 oktober ironisch op de voorpagina. Twee dagen daarvoor had Felix Meurders in zijn radioprogramma al aandacht besteed aan het Spotsdoorzien-artikel. Campina vond het allemaal overdreven: ‘De reclame is ingegeven door de hang naar producten van dichtbij.’
Toch leidt het geen twijfel dat reclamebureau TVC voor Campina spots maak met nationalisme als thema. De Milner-reclame is daarvan een ander voorbeeld. De spot speelt zich af in een landelijke omgeving. De stem zegt met een ondefinieerbaar boerenaccent: ‘In de ideale wereld was Nederland nog één groot dorp.’ In deze constructie is ‘was’ geen verleden tijd, maar kort voor ‘zou zijn’. Het gaat dus om een droombeeld. De stem gaat verder: ‘En zagen alle boeren eruit als Rintje Ritsma.’ Alle meisjes op de boerderij zijn slank, blond en blauwogig. Het ideale Nederland is in deze spot dus een agrarische gemeenschap, bestaand uit raszuivere ariërs. Voor de vorm zit er nog excuus marokkaanse in de spot, die de naam Fatima draagt. De vertelstem schrikt even bij het horen van die naam, maar herstelt zich weer snel.

Fabriekskaas
Zou deze spot ook gewoon inspelen op de hang naar producten van dichtbij? Absoluut niet. De spot schetst de contouren van een soort Nederlands-Germaanse heilstaat. Het is een beetje blut und boden-eigenlijk. Dat zijn heftige middelen om een in een laboratorium ontwikkelde fabriekskaas te verkopen.
Het hele idee van een hang naar locale producten bestaat in Nederland overigens nauwelijks. Nederland is een van de allergrootste exporteurs van voedingsmiddelen in de wereld. Veehouderij betekent hier daarom antibiotica, koeien het hele jaar door op stal houden en vee op overbemest grasland laten grazen. De agrarische sector staat bij ons voor bio-industrie. Geen Brabander wordt enthousiast van geitenmelk uit eigen streek of varkensvlees van net buiten het dorp. Ze zijn de producenten ervan liever kwijt dan rijk. In Nederland krijg je bij regionale producten geen romantisch of rein gevoel.

Conclusie
De Milner-reclame maakt duidelijk dat Campina met TVC inderdaad heeft gekozen voor neonationalisme als middel om producten in de markt te zetten. Cynisch! Ze zullen het bij Campina afdoen als een onschuldig geintje. Maar ja, wat kunnen ze anders.

Reacties

  1. peter
    23 oktober 2010 - 22:31

    Dit vind ik zozeer over the top dat het wat mij betreft wel kan (wat ik bij de Campina-spot helemaal niet heb, dat is echt “eigen koe eerst” zonder relativeringsvermogen).

  2. admin
    23 oktober 2010 - 23:12

    Natuurlijk is de spot volstrekt over the top, maar het versterkt wel mijn idee dat TVC en Campina samen hebben besloten om nationalisme als thema te nemen.

  3. peter
    24 oktober 2010 - 11:32

    Ik denk dat je een punt hebt wanneer je beide spots in het kader van een campagne ziet.
    De consument (ikke) ziet dat niet zo, omdat de consument (ikke dus weer) er niet eens bij stilstaat dat Milner deel uitmaakt van het Campina-concern. Bovendien ziet ikke geen samenhang tussen de twee spots, simpelweg omdat ze qua stijl veel tever uit elkaar liggen: de Milner-spot is heel erg tongue-in-cheek, en de Campina-spot is gewoon serieus eigen-koe-eerst- en ik-wil-het-beste-voor-mijn-gezin-gebral. Serieus, wat is er mis met de Belgische koeien (van Passendale wist ik toevallig wel dat ze bij Campina horen) waarvan Campina haar melk betrekt dan?

    Maar dat brengt me weer op een andere gedachte… het doel van reclame is niets anders dan het verkopen van een produkt, of het in de markt positioneren van een merk. TVC en Campina zullen nooit besluiten om nationalisme als thema te nemen als daarvoor niet in de maatschappij al een solide basis bestaat… en ik vermoed niet dat er altruïstische motieven ten grondslag hebben gelegen aan de opdracht van Campina.

  4. admin
    24 oktober 2010 - 17:38

    Dat laatste is helemaal waar, maar het kan geen kwaad om zo’n campagnethema aan het licht te brengen. Als een journalist Campina vraagt of nationalisme op het moment hun uitgangspunt is, ontkennen ze dat in alle toonaarden. Dan is het de taak van de journalistiek om zoiets toch aan te tonen. Maar als mensen nationalisme een acceptabel thema vinden, is dat hun goed recht.

  5. Jenny
    15 december 2010 - 13:29

    Inmiddels snappen we wel dat het om een schaap in wolfskleren gaat. Helemaal niks nationalisme, maar puur verraad. Halal-likkers. Alleen even een lachend stuk halal vlees aan toevoegen en iedereen vindt het wel weer kunnen en niemand heeft het door.

  6. Irma
    8 maart 2011 - 19:32

    En waar is Fatima nu??? Worden wij even belazerd zeg!
    Toen bekend werd dat Milner aan halal doet verdween Fatima, in de hoop dat de nederlandse consument snel de negatieve berichten van Milner zou vergeten en weer massaal hun producten in het winkelkarretje legt.
    Nou, ik ben het niet vergeten hoor en bij mij komt Milner niet meer op tafel, niet omdat ik tegen moslims ben, maar om de oneerlijke manier waarop Milner hun producten reclameert.

  7. Hans
    16 maart 2011 - 13:34

    Het valt mij op (met 99% zekerheid) dat de nieuwe versies van deze reclame voorzien zijn van een andere vertelstem, al probeert deze het accent en intonatie van de oorspronkelijke stem na te bootsen. Je vraagt je af wat er mis was met de oorspronkelijke stem…

  8. Danika Merrithew
    23 januari 2014 - 14:15

    Oh awesome! We’ve rellies in maine and will place this on our listing for confident thanks!

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  9. Tonja
    12 mei 2014 - 15:52

    Heya fantastic website! Does running a blog like this
    take a large amount of work? I’ve no knowledge of coding however I had been hoping to start my own blog in the near future.
    Anyhow, if you have any suggestions or tips for new blog owners please share.
    I understand this is off subject however I just had to ask.
    Thanks!

    my web blog – บริการ seo (Tonja)

  10. Daniella
    17 mei 2014 - 18:02

    Even better, buy the local store’s brand name products. That’s when Justin Norman and
    I crossed paths — he’s one of the many of my awesome roommates.
    But if we work together — if we summon what is best in us, the way Cory summoned what
    is best in him, with our feet planted firmly in today
    but our eyes cast toward tomorrow — I know it is within our reach.

    Here is my web blog; เรียน ต่อ ต่าง ประเทศ

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online