BNP Paribas kiest voor wolf-in-schaapskleren-taktiek

23 november 2010

In zijn nieuwe imagocampagne doet BNP Paribas zich voor als de bank van samen de schouders eronder, altijd blijven proberen, uitdagingen aangaan, dromen realiseren en reiken naar de toekomst. Tot slot adverteert de Franse gigant zich als dé bank voor een veranderende wereld. Wat is er geworden van de groep die alleen streefde naar een zo hoog mogelijke winstgroei?


Banken doen er op het moment alles aan om hun imago weer op te poetsen. Dat de sector bijna de hele wereldeconomie heeft opgeblazen door onverantwoorde beleggingsrisico’s aan te gaan, wordt het liefst onder de mat geveegd. Het gaat erom dat het publiek weer een goed gevoel krijgt over de bank. Een extreem geval is de nieuwe spot van BNP Parisbas, de Franse financiële gigant. Het is waar dat deze bank redelijk door de kredietcrisis is gerold, maar ook BNP Parisbas heeft miljarden moeten afschrijven.
In de spot wordt een gigantische pot touwtrekken georganiseerd in het centrum van Parijs. Enthousiaste, overwegend jonge, verzorgd uitziende mensen doen spontaan mee. Gezien hun kleding zijn ze op weg naar hun werk. Donkere mensen, Aziaten, Europeanen, ze trekken allemaal mee. Ze vormen meteen een team dat bereid is om tot het uiterste te gaan, maar wel op een blijmoedige manier.
De bovenstaande versie van de spot is de Engelstalige, maar er is ook een Nederlandse die nog niet op Youtube staat. Die is trouwens ook grotendeels in het Engels, maar dan met een gematigd Nederlands accent uitgesproken. Uit de losse pols vertaald, wordt het volgende gezegd. “Iedere dag brengt beloftes en uitdagingen. Bij de Paribas Groep begrijpen we dat we iedereen nodig hebben om de wereld vooruit te helpen. Laten we doorgaan met proberen, laten we doorgaan met dromen, laten we doorgaan met vooruit reiken. BNP Paribas, de bank voor een veranderende wereld.”

Bonussen
Daar wordt je even stil van. Dit lijkt geen bank, maar een ideële organisatie. Deze bank zet blijkbaar alles op alles om een betere wereld te creëren. Een kijkje op de site bevestigt dit beeld alleen maar. Boven in de menubalk op de homepage staan eerst vakjes voor BNP Paribas zelf, de aandeelhouders en de carrièremogelijkheden. Vervolgens kun je klikken op cultuur, maatschappelijke betrokkenheid en sponsoring. Alsof  het kernactiviteiten zijn, in plaats van activiteiten om marketing mee te bedrijven.
Voor alle duidelijkheid, het management van een beursgenoteerde bank heeft twee doelstellingen: zo veel mogelijk aandeelhouderswaarde creëren en zorgen dat de bonussen worden geoptimaliseerd. Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. De rest, inclusief de cultuur, de goede doelen en de sponsoring, is alleen bedoeld om die twee eerdere doelstellingen gemakkelijker te realiseren. Ze zijn onderdeel van de marketingstrategie.
Dat klinkt kil, maar die benadering is op zich gezond. Die aandeelhouders zijn voor een groot deel pensioenfondsen en pensioen- en levensverzekeraars. Ieder pensioenfonds wil graag een zo hoog mogelijk rendement. Als dat rendement niet toereikend is, komen ze onder druk. Dat weet ondertussen iedere Nederlander.
Dit betekent echter niet dat BNP Paribas niet op de vingers getikt mag worden over de absurde, utopistische praatjes waarmee de consument wordt gepaaid. Misschien is, waarmee zijn intelligentie wordt beledigd, een nog betere omschrijving.

Conclusie
BNP Paribas doet zich voor als een bank die als doel heeft een betere wereld financieel te faciliteren. De werkelijkheid is dat de beursgenoteerde bank zich maar één hoofddoelstelling kan veroorloven: het optimaliseren van de winst per aandeel. Alles, inclusief de goede doelen, is bedoeld om dat doel te bereiken.

Reacties

  1. Emma
    30 december 2010 - 17:26

    Van wie is het liedje dat in de reclame van bnp paribas te horen is?

  2. Sam
    13 januari 2011 - 13:45

    the middle east – blood

  3. Thanh Servoss
    20 januari 2014 - 13:22

    I’ve the worst memory! I have had a notebook/planner for years…I actually will not know what I might do with no it!

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

  4. Alejandra
    21 april 2014 - 17:23

    Thank you for a conjcise content that manages to be
    informative and exceptional at once. Bravo!!! I recently had to visit your website.
    Fantastic! I once bought a book from the nearby
    store that discusses the same thing in this article.
    But I foud yours much easier to understand, especially for a good
    elderly person aas i am. I’ll be sharing the post with
    my friends as well as family. Tody I’ve learned some things of your stuff.

    Feel free to visit my web site :: ringing in ear

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online