Biermerken partijdig in strijd tussen seksen

11 september 2010

Veel mannen staan ambivalent tegenover een serieuze relatie met een vrouw. De vriendengroep, met zijn emotionele oppervlakkigheid, incorrecte humor en solidariteit, blijft trekken. De adverteerders die bierspots maken, weten hier uitstekend gebruik van te maken.

Reclame is op zijn effectiefst wanneer wordt ingezoomd op herkenbare verlangens of  algemene, slepende frustraties. Vrouwen denken dat het leven makkelijker en leuker wordt naarmate je mooier bent. De cosmetische industrie verdient miljarden, door te beweren dat via hun producten die gewenste schoonheid realiseerbaar is.
Mannen denken sowieso al dat ze aantrekkelijk en bijzonder zijn. Die zijn dus moeilijker te paaien met een schoonheidsideaal. Maar zij kampen weer met andere frustraties. Een belangrijke is dat ze eigenlijk veel te grote concessies moeten doen om met een vrouw te kunnen samenleven. De mans natuurlijke sociale omgeving is de vriendenclub. Dit gegeven wordt slim uitgespeeld door de verschillende biermerken. Amstel is de meester van het genre en het meesterstuk was de reeks met de drie vrienden: twee met een normaal postuur en een wat dikkere. Ze zijn duidelijk hoger opgeleid en een beetje blijven hangen in hun studententijd. De thema’s van de spots liggen voor de hand: vriendschap, voetbal, vrouwen en cafébezoek.

Afscheidsemotie
Een klassieker is de afscheidspot. De dikkere brengt een buitenlandse vriendin naar Amsterdamse cs. Hij zet haar op een D-trein. De twee kijken elkaar verliefd aan en hij streelt haar teder. Ze loopt de trein in en hangt zwaaiend uit het raam. De trein komt in beweging en hij loopt zwaaiend mee, in slow motion. De camera zoomt in op zijn gelaat. Hij lijkt te vechten tegen zijn tranen. Aan het eind van het perron buigt hij, nog iets harder lopend, onmiddellijk rechtsaf richting een gelakte deur. Binnen zitten zijn vrienden achter het bier, ze reiken hem onmiddellijk zijn glas aan. “Ha lekker”, zegt hij enthousiast. De afscheidsemotie is helemaal weg en er misschien wel nooit echt geweest. Het contrast tussen die twee situaties is voor veel mannen herkenbaar en uit dankbaarheid dat Amstel dit gevoel in beeld brengt, willen ze best een krat kopen.
De huidige Amstel-spot speelt ook in op de onverenigbaarheid der seksen. Een man is met zijn vriendin aan het mediteren. Hij vertelt haar dat zijn nieuwe tatoeage in Chinese karakters, voor ‘ons’ staat. Later, als hij met zijn vrienden bij de Chinees eet, hoeft hij de karakters maar te tonen aan de bediening en hij krijgt een nieuw rondje. Er staat niet alleen ‘ons’ maar ook ‘bier’. Zo’n spot raakt mannen. Het doet ze denken aan rond een kampvuur zitten met de jagersgroep, pijl en boog naast zich, sterke verhalen vertellend, kluivend op een oerosbout en vooral kilometers verwijderd van het basiskamp waar de vrouwen zijn.

Troost
De walk-in fridge-serie van Heineken richt zich eveneens op die onverenigbaarheid der geslachten. En ook Jupiler, met zijn voetbalcampagne, doet impliciet hetzelfde.
Bier wordt niet gepresenteerd als een oplossing, maar als troost. Het staat symbool voor de wereld van de vrienden, waarin de klemzittende man even zichzelf kan zijn.

Reacties

  1. Roderick van Weerdesteyn
    18 september 2010 - 19:40

    In een recent artikel in Trouw benoemde Adjiedj Bakas de metromannelijke neiging om teveel van een relatie met een vrouw te verwachten. Ze moet humor hebben, intelligent zijn, en interesses delen. Waar zijn we in godsnaam mee bezig.

    Inderdaad, met je partner heb je een seksuele band. En de functie van je vriendengroep is het ongecompliceerd ruften, schoppen, schelden en onder het genot van een Amsteltje Gold het kritisch analyseren van je diepste gevoelens betreffende enerzijds de intense fysieke hunkering naar weelderig vrouwvlees doch anderzijds jegens de doorgaans dramatische, humanistichte en vooral irrelevante geesteskronkels van de vrouwelijke medemens.

    Wij beleven geen geluk aan pacifistische theekransjes met eindeloze en clueloze monologen, yoga, zumba, horoscopen, romantische komedies en knuffelsex bij kaarslicht.
    Wij voelen ons pas in lijn met ons sterrenbeeld met een 60-urige werkweek, een bovenmodale baan met macht en status, een lekkere secretaresse en schofterig rijk rondrijden in je Audi A8. Elke dag een bord met vlees. Jagen ligt ons. Dat is lekker.

    Vrouwen zijn nou eenmaal goed in koken en afwassen. Wat is daar mis mee?

  2. Rodney
    11 februari 2014 - 23:46

    I was curious iff you ever considered changing
    the page layout oof your blog? Its very well written;
    I love what youve got to say. But mabe you could a little more in the way of coontent
    sso peopple could connect with it better.
    Youve got an awful llot of text for only having one or two pictures.
    Maye you could space it out better?

    Stop by my blog free xbox one

  3. Deb
    28 februari 2014 - 14:52

    Hi there, just wanted to mention, I enjoyed this post. It was inspiring.
    Keeep on posting!

    Here is my homepage xbox one sweepstakes

  4. Brock
    4 maart 2014 - 21:07

    Ahaa, its pleasant dialogue about this article here at this weblog,
    I have read all that, so now me also commenting here.

    My web pae – xbox one Sweepstakes (youtube.com)

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online