Bank of Scotland wil Nederland veroveren

22 februari 2011

Bank of Scotland probeert op de Nederlandse spaarmarkt een positie te verwerven. Die spaarzame, welvarende Nederlanders zouden een goedkope bron van euro’s kunnen zijn voor de Britten. De spot die ze inzetten om dit doel te bereiken, is echter zo onopmerkelijk dat succes moeilijk voorstelbaar is.

Misschien wel de vlakste bancaire reclame van het moment is die van Bank of Schotland. Een man rolt een strook gekleurde stof door een op de grond liggend getal: 2,4 %. Hij zegt tegelijkertijd  met veel overtuiging: “Ik heb een internetrekening bij Bank of Scotland, met een actuele rente van 2,4 procent en de zekerheid van 300 jaar ervaring.” Als de camera de vloer waarop de man staat van een hoger punt bekijkt, blijkt die uitgerolde strook stof onderdeel te zijn van een tartan-motief, een Schotse ruit dus. Moet dit de consument overtuigen?
Die 2,4 procent is niet slecht, maar er zijn Nederlandse banken die meer betalen. De gevestigde, grote banken zitten wat lager, maar die verkeren in een andere situatie. Zo’n nieuwkomer op de Nederlande markt heeft maar één doel: marktaandeel winnen. Een wat hogere rente kost ze bijna niets, want ze hebben niet, zoals bijvoorbeeld Rabobank, tientallen miljarden aan Nederlands spaargeld onder beheer. Voor zo’n grote bank als Rabo kost 0,1 procentpunt meer spaarrente al snel tientallen miljoen euro’s per jaar. Je gaat dus alleen meedoen met stunten als je echt marktaandeel verliest. Maar dat gebeurt niet zo snel, want spaarders zijn hondstrouw en bovendien sinds Icesave huiverig voor buitenlandse spaarbanken.
Bij Bank of Scotland redeneren ze dat als ze eenmaal een aardig marktaandeel hebben, ze alsnog in de pas kunnen gaan lopen met de grote jongens. Om het allemaal nog leuker te maken krijgt de nieuwe spaarder trouwens een bescheiden, eenmalige premie. (Pas op, eerst was het 30 euro bij een inleg van 1000 euro en later 20 euro bij een inleg van 5000 euro.)
Verder is het van belang om te weten dat 300 jaar ervaring absoluut geen zekerheid biedt voor het heden. Het klinkt eerbiedwaardig, maar zegt helemaal niets. We zijn benieuwd of deze matte reclame echt nieuwe klanten trekt. De winst is wel dat veel Nederlanders nu de naam kennen.

Conclusie
Bank of Scotland probeert nu met een wat hogere spaarrente spaarders weg te lokken bij Nederlandse banken. Maar pas op, zodra ze hun doel hebben bereikt is het waarschijnlijk weer uit met die leuke rente.

Reacties

  1. Kaska
    28 februari 2011 - 14:37

    En misschien belangrijker op dit moment: ze zijn geen onderdeel van het depositogarantiestelsel. Ik denk dat daardoor veel mensen toch alsnog afzien van het openen van een rekening als ze wel overtuigt zijn door de reclame/premie/rente.

  2. Jan van Mourik
    28 maart 2011 - 10:50

    Bij NIBC krijg je op dit moment 2,5% rente, vrij opneembaar!

  3. Dodo
    10 oktober 2011 - 19:12

    Het is handig om banken eerst aan de hand van ervaringen te vergelijken. Er zitten een aantal banken tussen die de klanten als p***vliegen behandelen. De ervaringen van Bank of Scotland kunt u hier plaatsen en lezen: http://bankreview.nl/bank-of-scotland-spaarrekening-ervaringen/

  4. hans
    17 mei 2012 - 02:18

    Niet doen, de BoS belooft veel, maar na verloop van tijd zijn ze anders dan ze zich hebben voorgedaan. Kies een andere bank die het ned depositostelsel accepteerd. Ze biedt geen echt maatwerk en lees vooral ook de kleine letters, doen hoor want dat bespaart je achteraf veel ….

  5. Williemae Terhorst
    21 januari 2014 - 01:24

    Oh and I’m not a Liverpool or Chelsea supporter, but the way the Liverpool fans were still singing You’ll In no way Walk alone when their team was losing and the game was almost finished was attractive. Big respect.

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online