Bakker Bart-spot is vooral leuk voor pubers

15 februari 2011

Bakker Bart wilde zijn vleugels uitslaan en nam een reclamebureau in de arm. Het resultaat is een soort spot met dubbelzinnige jaren zeventig humor. Niet alleen stoot de bakkersketen hiermee veel potentiële klanten af, maar de groep die de spot leuk vindt, gaat eerder naar de snackbar dan naar de bakker.

Oké, de Bakker Bart-reclame, vroeg of laat moesten we er iets mee. De spot maakt gebruik van dubbelzinnigheid. Een meisje dat in een bakkerszaak staat, adviseert de bakker om een klein model krentenbol te lanceren. De man heeft een proefmodel gemaakt en zijn zoon zegt met een schalkse blik richting meisje: “Dat noem ik niet echt kleintjes.” Al snel ontstaat er een situatie waarin het onduidelijk is of het nu over de borsten van het meisje gaat of over de krentenbollen. Het eind van het liedje is dat Bakker Bart een grote poster ophangt van het winkelmeisje, met daarop de tekst: voor elk kleintje, gratis krentenbolletje. Vervolgens staat de hele zaak vol met jonge jongens die naar de borsten van het meisje staren. Seksistisch, goedkoop, achterhaalde humor, zwakke scène, Loden Loeki-materiaal? Kruis maar aan. Bovendien vragen we ons af wie de doelgroep is. Probeert Bakker Bart jonge mannen voor zich te winnen met deze spot? Dat zou ons verbazen. Volwassen mensen, vaak met een gezin, dat zijn de natuurlijke klanten van Bakker Bas en die vinden hier niets aan.
Toen we gingen opzoeken welk reclamebureau deze spot had bedacht bleek het Leukwerkt Worldwide te zijn. Dat zegt je misschien niet al te veel, maar de vorige twee besproken spots, Plus en BelVilla, waren ook al van Leukwerkt. Dit bureau timmert dus behoorlijk aan de weg.
Het is duidelijk wat de filosofie is. Blijkbaar zijn ze tot het inzicht gekomen dat smaakvolle, doordachte reclame niet werkt. Ze kiezen voor een soort geen stijlvariant. Seksisme, beledigen van dikke mensen, op irritante wijze voortdurend een merknaam uitschreeuwen, het mag allemaal, want volgens Leukwerkt is dat de effectiefste vorm van reclame maken. Misschien zit daar wat in, maar je mag nooit je doelgroep uit het oog verliezen.

Conclusie
Dit is reclame die adolescente mannen leuk vinden en dat is ook de categorie die Marieke Westenenk, de actrice die het meisje speelt, geweldig vindt. Maar is dat ook de groep die Bakker Bart in zijn zaak wil hebben?

Reacties

  1. Herman
    15 februari 2011 - 23:53

    Toegeven, ik denk best wel vaak aan tieten,
    maar nooit in combinatie met brood

    Groet, Herman

  2. Hanny
    7 april 2011 - 12:42

    Ik vind het ontzettend flauw,en wil helemaal geen brood meer van bakker bart.Ik ben niet de enige die daar zo over denkt in mijn omgeving.

  3. melissa
    13 juli 2011 - 17:17

    STOM!!!!!!

  4. Robert John
    18 november 2012 - 13:19

    Erg flauwe commercial. Zo’n reclameburo mag de naam niet hebben. Stoppen met die onzin.

  5. Lincoln
    24 mei 2013 - 04:38

    Howdy! I could have sworn I’ve visited this website before but after looking at many of the articles I realized it’s new to me.

    Anyhow, I’m definitely happy I came across it and I’ll be book-marking it and checking back
    often!

    Have a look at my homepage: save money on paper products

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online