Autosector lokt kopers met 50/50-aanbod

4 september 2010

Autodealers komen met aanbiedingen van: nu de helft en de rest over twee jaar. Lijkt genereus, toch blijven veel mensen aan een lening hangen met een torenhoge rente.

Het is een populaire lokker in de autobranche. Je koopt een auto, je betaalt de helft nu en de rest later. Later betekent meestal 1 of 2 jaar. Het leuke is dat over het uitgestelde bedrag geen rente hoeft te worden betaald. Mooie deal toch?
Het kan inderdaad een mooie regeling zijn, maar er zijn valkuilen. Om te beginnen is de regeling niet bedoeld om de klant een plezier te doen, maar om hem over de streep te trekken. In de fase waarin het economisch herstel verkeert, heeft de consument meestal nog een duwtje nodig om te besluiten een nieuwe auto te kopen. Zo’n 50/50-actie kan de hebzucht behoorlijk aanwakkeren. Stel je voor, je wilt een auto van 10.000 euro hebben, je oude auto heeft een inruilwaarde van 3.000 euro en er staat 2.000 euro op de spaarrekening. Omdat de ontbrekende 5.000 euro pas over 2 jaar hoeft te worden betaald, kun je die nieuwe auto dus gewoon ophalen. Die 5.000 euro is een probleem voor later. Gewoon twee jaar het vakantiegeld opzij zetten en je bent er. Door het zo makkelijk te maken, wordt het moeilijker om een financieel doordacht besluit te nemen over zo’n aankoop.
Het probleem is dat dit terugbetalen na twee jaar er vaak niet van komt. Er zijn toch steeds weer tegenvallers die het lastig maken om genoeg geld over te houden. Na twee jaar loopt de uitsteltermijn af en zit je vast aan hoge rentebetalingen. Zo’n 10 procent is zelfs bij de extreem lage rente van het moment heel gewoon. Uitgaande van het eerdere rekenvoorbeeld is dat 500 euro per jaar en dan wordt er nog niets afgelost.
Er bestaan verschillende varianten van de 50/50-actie. Sommige gaan uit van de producent of de importeur, maar soms moet de last worden gedragen door de dealer. Die betaalt aan een financieringsmaatschappij de rente over het geld dat voor twee jaar geleend moet worden. Zijn voordeel zit in de verhoogde verkoop. De rentelasten ziet hij als een korting op zijn marge. Als hij de keuze heeft, verkoopt hij liever een wagen aan iemand die het geld ineens overmaakt, dan aan een klant die vraagt om uitgestelde betaling. Dat is begrijpelijk.
In de praktijk zie je bij die constructie dat dealers proberen om die financieringskosten terug te verdienen, door de klant minder voor zijn oude wagen te geven. In dat model betaalt de klant de rente via een omweg alsnog zelf. Hij realiseert het zich alleen niet.
Dat het soms zo werkt blijkt uit een verhaal dat A van Wijk, in februari plaatste op de site van de Telegraaf. Hij belde 20 Opel-dealers met de vraag of hij een betere inruilwaarde kon verwachten als hij afzag van de 50/50-regeling. Het bleek dat 18 dealers de vraag bevestigend beantwoordden.
Het systeem is eigenlijk alleen interessant voor mensen die weten dat ze binnen een jaar een erfenis zullen krijgen en voor particulieren met veel geld op hun spaarrekening.  Zo iemand moet zijn oude wagen eerst goed zien te verkopen. Ondanks zijn liquide middelen maakt hij toch gebruik van de uitgestelde betaling, maar zet het uitgestelde bedrag twee jaar vast. Hij pakt twee jaar lang de depositorente van circa 4,3 procent, neemt dan het bedrag dan op en betaalt het resterende deel van de aanschafprijs. Dat levert hem bij een wagen van 10.000 euro 430 euro op. Geen vetpot, maar wel gratis geld.

Reacties

  1. Bos
    30 september 2010 - 16:42

    De vraag is….sta je in die twee jaar tijd wel of niet bij het BKR geregistreerd voor deze ‘lening zonder rente’ ?

  2. Harald
    14 februari 2011 - 19:11

    Het is altijd met financieringen. doet t verstandig. een goede dealer legt deze pro en con’s goed uit.De ervaring leert dat de meeste mensen die een 0% of 50/50 financiering nemen t geld gewoon op de bank heeft staan en denkt daar mbv de rente geld aan te verdienen. De kosten voor de dealer (dealerbijdrage)kan per type auto verschillen. als een klant geen gebruik maakt kan de dealer de klant extrakorting of inruil geven (twv die eigenbijdrage)Dat is niets geheimzinnig.Als je de uitgestelde betaling neemt terwijl je dat geld moet sparen hangt t van de klant zn disipline af of hij na 2 jaar door moet financieren of niet.Ook hier zal een goede dealer de klant eerder een financiering aanbevelen waar je aflost per mnd. Een aflossingvrije hypotheek is toch ook geen slecht product als je er goed mee omgaat ??

  3. Harald
    14 februari 2011 - 19:14

    Veel mensen denken dat een uitgestelde betaling geen financiering is en dat de dealer t geld tegoed houdt. NEEN. Het is een gewone financiering die aangemeld wordt bij t BKR. De klant lost gewoon af bij een financierings maatschappij. De dealer krijgt zn geld gelijk (minus evt eigen bijdrage).

  4. Cliff 149
    7 maart 2012 - 14:06

    Als men de 5+5 regeling wil doen bij Opel dan is dat wel aantrekkelijk maar het addertje is er wel. Men betaald 60 maanden een bedrag bij een financieringsmaatschappij bij Opel.Men kan niet in de toekomst kijken er kan van alles gebeuren ik heb het gevraags en kreeg een eerlijk antwoord nml altijd betalen. In het zeer slechte geval,klant overlijd de nabestaande moeten het afbetalen en als de auto totalos is verklaard dan nog moet er ook betaald worden. Dus weet wat je doet,1000 euro op je rekening na registratie van de auto lijkt mij handiger.

    Cliff 149

  5. Lilla
    2 november 2012 - 01:02

    Very nice post. I simply stumbled upon your weblog and wanted to say that I’ve truly loved browsing your blog posts. After all I will be subscribing on your feed and I’m hoping you write again very soon!

  6. Coy Grastorf
    24 januari 2014 - 08:07

    When is this?? Its only the 5TH below!!!

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online