Auping schudt het publiek wakker

12 oktober 2010

De nieuwe spot van Auping maakt gebruik van suspense en erotiek. Dat werkt geweldig. In de spot wordt betoogd dat de bedden en matrassen van het bedrijf uitzonderlijke ventilatie-eigenschappen bezitten. Die bewering moet met een korreltje zout worden genomen.

De uitdaging is duidelijk, zodra de reclamespots beginnen, springen de kijkers op de waakstand. De reclamemaker moet ze met zijn spot daar weer uit zien te krijgen. Soms leidt dat tot behoorlijke missers, zoals in de hier onlangs besproken Nissan-reclame. Af en toe schieten de creatieven echter midden in de roos. De nieuw Auping-reclame, gemaakt door Selmore, is daar een mooi voorbeeld van. Het verhaal is simpel, een mooie vrouw gaat naar bed, valt in slaap, maar krijgt gedurende de nacht grote problemen. Omdat haar bed niet goed ventileert, voelt haar dekbed als een lap plastic dat strak om haar lichaam sluit. In de spot wordt dit fenomeen in beeld gebracht. Er klinkt spannende muziek, de vrouw slaapt zichtbaar onrustig, het dekbed gaat strak om haar lichaam zitten en haar gezicht raakt bezweet.
De spot bestookt ons met een combinatie van suspense en erotiek. Alfred Hitchcock en Brian de Palma zijn zeker voorbeelden geweest. Zo’n scène is moeilijk te negeren, zeker als het zo overtuigend in beeld wordt gebracht als in deze spot.

Flinterdun
Zoals altijd zit er ook een andere kant aan de spot: de commerciële boodschap. Die is flinterdun. Wie wordt er middenin de nacht weleens wakker omdat zijn dekbed als plasticfolie om zijn lichaam sluit? Het zou wel eens kunnen dat dit probleem helemaal niet bestaat. Daarbij is het onduidelijk of Auping nu een goed ventilerend matras wil verkopen, of een bed, inclusief matras. Waarschijnlijk het laatste, maar het is het matras dat de ventilatie regelt. De Consumentenbond was in zijn matrassenonderzoek zeer helder: “Over het algemeen is er weinig verschil tussen de matrassen, boxsprings en combinaties. De dure merken, zoals Tempur en Hästens, komen niet opvallend beter uit de test dan hun goedkopere collega’s. Het koopadvies: neem de goedkoopste die aansluit op uw persoonlijke behoeften, lichaamsbouw en slaappositie.” Daar valt verder weinig aan toe te voegen.

Conclusie
De spot is fascinerend, maar de boodschap snijdt weinig hout.

Reacties

  1. T. Jansen
    18 oktober 2010 - 12:09

    Ondanks dat het zeer overdreven is (of je moet aan dames in de overgang denken die wel heel erg kunnen zweten tijdens de nachtelijke uren) en een weldenkend mens natuurlijk wel weet, dat dit niet klopt, is deze reclame er wel in geslaagd, dat ik de naam van het bedrijf of het produkt dat er achter zit, nog ken.

  2. Reid Dartez
    27 januari 2014 - 12:02

    Yoga Studio Opens In CarneyPatch.comall 2 news content pieces »Original Put up By Google Information Click Listed here For your Full Posting September 12th,2012 | Category:Uncategorized Leave a Reply Cancel reply Identify

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  3. Sophie
    1 februari 2017 - 13:35

    Wat een lachertje, je drift je bed uit van de tranen..http://www.liefdeskruiden.nl

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online