ASR benadert klant als kleuter

16 juni 2011

Televisiereclame bestaat uit beeld en geluid. De stem die de boodschap brengt, is vaak het belangrijkste aspect van de spot. De juiste toon in de stem kan een campagne maken of breken.

Van de vele ergerlijke kanten van reclamespots zijn de stemmen die de boodschap overbrengen op deze site het meest onderbelicht. Ten onrechte, want ze zijn een belangrijke bron van subtiele verleiding. Soms gaat het om een mannelijke stem met gezag. Artsen of financiële deskundigen lenen zich daar goed voor. ABN Amro is gek op deze aanpak. Zo’n stem geeft kijkers onbewust het gevoel dat de spreker weet waarover hij het heeft en dat hij te vertrouwen is. In werkelijkheid is de man achter de stem een acteur die helemaal niets van het onderwerp afweet. Hij wordt gewoon betaald voor het spotje.
Er is een ook een keur aan vrouwelijke stemmen. Cosmeticareclame wordt bijvoorbeeld vaak ingesproken door stemmen die suggereren dat we te maken hebben met een vrouw van uitzonderlijke klasse en ondanks dat ze al rond de veertig is, is ze nog steeds erg aantrekkelijk, een beetje zo’n type als in een Franse Garnier-reclame van een jaar geleden. Ze voelt zich toch niet te verheven om al haar kennis over geavanceerde cosmetica belangeloos te delen met alle vrouwen. En die vrouwen trappen er met open ogen in. Ook hier weer is de stem natuurlijk gewoon van een actrice en niet van een gefortuneerde vrouw, die deel uitmaakt van de Parijse chique of zo. Zo’n stemactrice is ook niet te beroerd om spotjes voor andere vrouwelijke passies in te spreken. Dermalex is een voorbeeld.
In de bovenstaande ASR-spot is gekozen voor een heel andere benadering. De vrouw achter de microfoon klinkt alsof ze heel lief en betrokken is, op het infantiele af. Eigenlijk zet ze de stem van een lieve kleuterschooljuf op. ASR probeert pensioenproducten te verkopen met de spot en blijkbaar gaat de verzekeraar ervan uit dat zo’n kleuterschoolstemmetje de associatie van kinderlijke geborgenheid oproept. Voor de klanten moet ASR voelen als een liefhebbend gezin lijken, dat je nooit in de steek laat. Door klant te worden, wordt je kind van het gezin. De goede doelensector maakt ook graag gebruik van deze kleuterschoolaanpak, luister maar eens naar de spot van Bont voor Dieren.

Conclusie

Vaak denken mensen dat reclamemakers ze proberen te manipuleren via het beeld. In werkelijkheid komt het regelmatig voor dat het beeld niet meer is dan ondersteuning van de stem.

Reacties

  1. Epon
    13 oktober 2012 - 07:42

    Geweldig jeroen de site van jezo kuennn de mensen zien waar je meebezig bent in Brazilie en natuurlijk hoe armde mensen daar zijn en dan maar kijken hoerijk wij zijn en gelukkig in ons land.

  2. Tama Belfort
    12 februari 2014 - 16:24

    Mr. Elliott,Letters via USPS sounds so novel in the internet age even if it is just one letter produced for many, nevertheless it doesn’t sound like a pen-pal relationship. Can an individual write again on the author on the letter?

    http://www.uJXyXjAcjtuJXyXjAcjt.com/uJXyXjAcjtuJXyXjAcjt

  3. Cristine
    14 mei 2014 - 03:40

    This design is spectacular! You most certainly know how to keep a reader entertained.
    Between your wit and your videos, I was almost moved
    to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job.
    I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

    My weblog; annuaire inversé

  4. Leonore
    9 augustus 2014 - 06:17

    Hi there, everything is going nicely here and ofcourse every one is sharing facts,
    that’s truly excellent, keep up writing.

    My blog bingo på internet

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online