Asia Pulp and Paper liegt alsof het gedrukt staat

22 augustus 2011

In de spots van Asia Pulp and Paper (APP) gaat het over herbebossing van Sumatra en opslag van co2 in deze wouden. Het beschermen van de tijgers, de orang oetan en de bosolifanten staat hoog op het prioriteitenlijstje van het management. Maar Greenpeace en het World Wildlife Fund geloven er niets van en beschouwen APP als een ordinaire oerwoudsloper.

Waarom zou een houtpulpproducent die uitsluitend verkoopt aan andere bedrijven, televisiespots laten maken die gericht zijn op de consument? Zoiets gebeurt vooral als het gevaar bestaat dat de vaste bedrijfsklanten overstappen naar een producent die minder slecht ligt bij de consument.
APP is zo’n grondstoffenbedrijf met een slechte reputatie en een op de consument gerichte reclamecampagne. Het rooit sinds jaar en dag oerwoud om het hout te verwerken tot pulp, de grondstof voor papier. Grote stukken van Sumatra zijn door APP gestript van alle bomen. De grond ligt er na zo’n operatie kaal bij. Nu begrijpt APP uitstekend dat er geld valt te verdienen door op die grond bomen te planten voor de pulpproductie. Tot oerwoudvorming leidt dat echter niet. Het zijn gewoon boomakkers, plantages met tienduizenden bomen van dezelfde soort. Geen fatsoenlijk jungledier kan erin leven. Ze zijn er trouwens niet welkom.

Neppoëzie
In de Nederlandse spot vertelt de charmante Aida Greenbury, directeur duurzaamheid, hoe goed APP bezig is. Met al dat bomen planten schep je immers een geweldige opslagcapaciteit voor co2. APP helpt met al zijn boomplantages dus mee aan het beheersen van het klimaatprobleem. Dat ze eerst het oerwoud zelf hebben gesloopt en daarmee in andere delen van Sumatra nog steeds bezig zijn, laat mevrouw Greenbury maar even buiten beschouwing.
De Amerikaanse spot die we bij dit artikel hebben geplaatst is totaal over de top. Een als integer en betrokken bedoelde stem reciteert ronduit tenenkrommende neppoëzie, waarin de verbondenheid van het Indonesische volk, zijn cultuur en de jungles wordt bezongen.
De grote internationale milieubewegingen zijn nog altijd zeer gebeten op APP. Kijk bijvoorbeeld naar de Greenpeace-spot over APP. Het eerste stuk gaat over de Sumatraanse jungle in al zijn schoonheid, het tweede over wat APP ermee heeft gedaan.
Een persbericht van het Word Wildlife Fund over een nieuwe kapconcessie die APP op Sumatra heeft verworven, toont aan dat die hele grootscheepse reclamecampagne alleen voor de bühne is. In werkelijkheid staat de directie ieder ochtend handenwrijvend voor een kaart van Indonesië om te kijken waar nog mooie stukken jungle zijn die gekapt kunnen worden.

Conclusie
Reclame is in beginsel onoprecht en misleidend, anders is het geen reclame, maar objectieve informatie. Maar deze APP-spots hebben iets verontrustends. Uit de spots blijkt dat de directie precies weet wat de gevolgen zijn van grootschalige kap. Ze kiezen er echter niet voor om er direct mee op te houden, maar proberen alleen via  een reclamecampagne het publiek zand in de ogen te strooien.

Reacties

  1. Emmanuel
    24 augustus 2011 - 05:33

    over the top is nog zacht uitgedrukt. nu nog wachten op een spot waarin men een idylisch eskimogezin opvoert om het doodmeppen van zeehondjes te verbloemen en als we toch bezig zijn, met de massale dumping van afval uit het westen naar arme landen moet een beetje marketeer toch ook iets creatief kunnen doen.

  2. Dick
    28 augustus 2011 - 20:27

    Wordt het niet tijd dat WWF hier stelling tegen gaat nemen d.m.v. en tegenreclame. Dit is werkelijk te gek voor woorden. (overigens wordt hetzelfde uitgehaald door de palmolieplantage-mafia) De EU schijn palmolie-palmen te hebben aangemerkt als ‘bos’ m.a.w. aanplant geldt als compensatie … enz enz enz

  3. Dick
    28 augustus 2011 - 20:58

    ps; ik had jullie artikel nog niet eens gelezen toen ik voorgaand bericht schreef; was al te kwaad en blij met de uitlaatklep; mijn excuses

  4. Hema
    7 september 2011 - 00:18

    alsof Greenpeace en WWF zich niet schuldig maken aan hetzelfde vergrijp.
    bizniz is bizniz.

  5. jcb
    3 oktober 2011 - 08:02

    Keihard bedrog en valse voorstelling van zaken!

  6. Cleta
    16 september 2012 - 06:35

    С’est le premier endroit où je trouve des réponses à mes questions merci !

    Feel free to visit my website; Cleta

  7. Lino
    12 februari 2013 - 00:19

    I do believe all of the ideas you have presented in your post.
    They are very convincing and will certainly work. Nonetheless,
    the posts are very short for beginners. May just you please
    prolong them a bit from next time? Thanks for the post.

    my homepage – nice article

  8. Jonas
    20 oktober 2013 - 05:23

    Good article! We are linking to this great article on our website.

    Keep up the great writing.

    Check out my blog :: book of ra bonus

  9. Deangelo
    24 mei 2014 - 08:12

    hello there and thank you for your information – I
    have definitely picked up anything new from right here. I did
    however expertise several technical issues using this website, since I experienced to reload the site many times previous to I could get it
    to load properly. I had been wondering if your hosting is OK?

    Not that I am complaining, but sluggish loading instances
    times will sometimes affect your placement in google and could damage your high quality score if ads and marketing
    with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective exciting content.
    Ensure that you update this again very soon.

    my webpage … meal plans atkins diet

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online