Albert Heijn presenteert zich als gevoelswinkel

4 september 2010

De spots van de leuke bedrijfsleider passen in Albert Heijns streven om vooral een aangename winkel te zijn om in te vertoeven. De keerzijde is dat de keten echt veel duurder is dan veel concurrenten.

Albert Heijn (AH) zendt al sinds 2004 spots uit met in de hoofdrol Harry Piekema, als de sympathieke supermarktmanager. In die spots hoor je niet de gebruikelijke varianten op de slogan ‘de laagste prijs voor de beste kwaliteit’. Nee, AH wil vooral dat de klanten naar de winkel komen omdat het er plezierig winkelen is. De service is goed, de organisatie klopt als een bus, de geoliede logistiek zorgt ervoor dat de winkels zelden nee hoeven te verkopen en als een klant het echt wil, dan kan hij bij AH met enig zoeken ook best goedkoop winkelen.

Dat laatste neemt niet weg dat AH relatief duur is. Bij de juli-prijstest van Supers.nl was AH nummer 13 van een groep Supermarkten die allemaal ook A-merken in het assortiment hebben (dus niet Aldi en Lidl). Voor een standaardpakket producten moest 52,14 euro betaald worden. Dat is meer dan 10 procent duurder dan Boni, die als goedkoopste uit de bus kwam. Ondanks die relatieve duurte, heeft de keten een overweldigend marktaandeel van 32,8 procent.

Feest

De Piekema-spots stammen uit de tijd dat de Zweed Andes Moberg ceo van moederconcern Ahold was. Moberg was jarenlang bestuursvoorzitter geweest van IKEA en wilde dat de klanten, net als bij IKEA, het als een feest zouden ervaren om door de AH-winkels te lopen. De nu als zes jaar lopende campagne moet bijdragen aan dat feestelijke winkelgevoel.

De grote uitdaging is om niet alleen de middenklasse aan te spreken, maar ook de lagere inkomensgroepen. Daar ligt vooral de kracht van Piekema. Hij spreekt alle lagen van de bevolking aan en kan waarschijnlijk nog jaren mee.

Conclusie

Er valt weinig aan te merken op de spots van AH. Het is alleen wel belangrijk te weten dat door elders te winkelen er op jaarbasis grote bedragen zijn uit te sparen. En AH’s filiaalmanagers? Het zijn gemiddeld hardwerkende, wat kleurloze mensen. Een beetje zoals de rest van de bevolking dus.

Link naar reclames

Reacties

  1. Neal
    25 mei 2013 - 03:30

    It’s a pity you don’t have a donate button!
    I’d most certainly donate to this excellent blog! I suppose for now i’ll settle for
    bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to new updates and will share this site with my Facebook group.
    Chat soon!

    Here is my page :: haarausfall stoppen

  2. Filipijntje
    19 oktober 2013 - 12:21

    Je moet gewoon opletten, wat de aanbiedingen zijn. Soms zijn soortgelijke producten van de Lidl waar ik bijna wekelijks kom, duurder dan AH. Bovendien zijn sommige producten die AH verkoopt, smakelijker dan de Lidl variant. Om deze reden koop ik voornamelijk bij AH en Lidl.

  3. Evelia Steeby
    27 januari 2014 - 19:48

    Did the Jonathan Ames letter come but? I signed up in January and I really really hope I did not miss it. Is there a way I can examine it if it did already appear?

    http://www.6cfzsP4cu9c6cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9c

  4. Christopher
    30 juli 2014 - 20:18

    Good way of telling, and fastidious piece of writing to obtain data about my presentation subject matter, which i am
    going to present in institution of higher education.

    Look into my web-site precios posicionamiento web

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online