Afslanken door Somatoline zeer ongeloofwaardig

6 oktober 2010

Somatoline presenteert zich als een wondermiddel voor vrouwen met stevige dijen en/of heupen. Het bedrijf beweert dat in een wetenschappelijk onderzoek het middel positief is beoordeeld, maar het rapport blijft in de kluis.


Overgewicht wordt vaak als een soort vloek ervaren en kan mensen stevig deprimeren of tot wanhoop drijven. Dergelijk leed is ideaal voor producenten van afslankmiddelen. Op het moment timmert Somatoline Cosmetics via een tv-spot enorm aan de weg met crèmes die ingemasseerd moeten worden op bijvoorbeeld heupen en dijen. Na twee weken zijn volgens de producent de heupen tot 31 procent slanker en de dijen zelfs tot 33 procent. Let wel op het woord ‘tot’, ook 0 procent valt binnen de gestelde bandbreedtes. Maar hoe zit het verder met de geloofwaardigheid van de beweringen?
Het geheim is Bio-ultraslimcomplex. Dit woord klinkt nogal onwetenschappelijk, maar dat hoeft niets te zeggen. Het gaat om een mix (een actief complex!) van zeezouten, witte Amazone-klei, bruine algen en boter van de Afrikaanse Karoté-noot. Wat scheikundig bezien de werkzame chemicaliën zijn blijft buiten beschouwing.

Nepproduct
Het verhaal is dat het merkwaardige mengsel gedurende de nacht plaatselijk de bloedcirculatie stimuleert. Daardoor versnelt het metabolisme en worden plaatselijke vetophopingen versneld aangepakt. Het klinkt als een kwakzalverpraatje, maar de producent heeft één troef in handen: een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd met 25 vrouwen, dat de beweringen zou onderbouwen.
Het consumentenprogramma Radar van de TROS is in contact getreden met Bolton Manetti, de Italiaanse producent en kreeg te horen dat het onderzoek niet wordt gepubliceerd, maar dat het door een gerenommeerd instituut was uitgevoerd. Welk instituut wilde de woordvoerder niet kwijt. Dat is vreemd, want elk cosmetisch bedrijf wil graag goede sier maken met een solide, positief uitgevallen, wetenschappelijk rapport? Dat laat je alleen achterwege als je weet dat er gemakkelijk gaten zijn te schieten in de onderzoeksprocedure en/of de interpretatie van de gegevens. Een onderzoeksgroep met 25 vrouwen is sowieso veel te klein. Bovendien moet er altijd een controlegroep zijn die een nepproduct meekrijgt. Placebo-effecten liggen op de loer.
Tot slot nog een interessant citaat uit een brief van de producent aan de Reclame Code Commissie: ““Graag willen we benadrukken dat Somatoline [...] een cosmetisch product is met een cosmetisch corrigerend effect, dat geen gewichtsverlies met zich brengt.” Hoe deze regel te duiden? Een poging: Somatoline maakt heupen en dijen niet slanker, maar zorgt ervoor dat het wel zo lijkt. Misschien hebben ze bij Manetti illusionisten op de onderzoeksafdeling zitten.

Conclusie: Laten we Somatoline als een onzinproduct beschouwen, dat via een uiterst gelikte campagne in de markt wordt gezet. Door het bijvoorbeeld alleen via apothekers te verkopen, kweekt de producent een betrouwbaar imago. De apotheker wil wel, want op een pot van 45 euro zit een schitterende marge. Medisch geloofwaardiger wordt het product er niet door, daarvoor moet serieus wetenschappelijk onderzoek worden uitgevoerd en gepubliceerd.

Reacties

  1. Roderick van Weerdesteyn
    20 oktober 2010 - 15:10

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online