Actiegroepimago van Brand New Day is een lachertje

31 januari 2012

Brand New Day doet zich in zijn spot voor als een soort actiegroep. De boodschap is dat ze moreel hoger staan dan de verzekeraars die besmet zijn door de woekerpolisaffaire. In werkelijkheid is het ook gewoon een commerciële club die een gat in de markt ziet.

Harry Slinger wordt dit jaar 63 en door Brand New Day (BND) kan hij alvast een leuk extraatje opzij zetten voor zijn pensioen. In de nieuwe BND-spot zingt hij zijn oude hit Je Loog Tegen Mij. In een Amerikaanse oldtimer rijden Slinger en zijn mannen van verzekeringshoofdkantoor naar verzekeringshoofdkantoor. Nationale Nederlanden, Aegon en Reaal krijgen allemaal een uitvoering van het lied te horen. BND-aandeelhouder ASR (11,63 procent) blijft uiteraard buitenschot. Er komen mensen op de optredens af die allemaal serieus en stil naar de kantoren kijken. Een vreedzaam protest. Iemand van Reaal wil dat de muziek onmiddellijk stopt, maar Slinger geeft geen krimp. De occupy-geest waart rond.
BND heeft zichzelf in de markt gezet als hét tegengif tegen woekerpolissen. Het bedrijf presenteert zich als transparant, laag in de kosten en moreel superieur. Dat klink goed, maar als consument is het belangrijk je te realiseren dat BND bepaald geen ideële instelling is. Het is opgezet door de twee gehaaide beursjongens die ook achter Binck Bank zitten. Hun doelstellingen zijn winstmaximalisatie en het snel veroveren van marktaandeel. Het woekerpolisschandaal bood ze de kans de markt te betreden en een vliegende start te maken. Dat heet slim ondernemerschap, gekoppeld aan slimme marketing.

Buffers
Wat valt er af te dingen op BND? In de eerste plaats is er de suggestie dat er eigenlijk geen alternatief is. Het is BND of bedonderd worden door de gevestigde orde. De werkelijkheid ligt genuanceerder. Goed rondkijken en onafhankelijk advies inwinnen is altijd verstandig. Ieder geval is anders.
Je kunt verder bij BND alles regelen via hun site en dat scheelt in de kosten, maar advies geven ze niet. BND ontdekte echter snel dat mensen niet zo gauw zulke dure en gecompliceerde producten zonder advies afsluiten. Dus wordt het product ook via tussenpersonen aangeboden. Dat brengt voor de klant extra kosten mee en die moeten meegenomen worden in het kostenplaatje.
Tot slot kun je je afvragen hoe zo’n jonge organisatie overeind blijft in zwaar weer. Hebben ze de financiële buffers om een stevige crisis te kunnen doorstaan en wat is hun dekkingsgraad eigenlijk? Na een stevige zoektocht op internet heb ik die niet kunnen vinden. De vraag is of de externe aandeelhouders genoeg eigen vermogen hebben ingebracht om BND te vrijwaren van een DSB-achtige toekomst? Op staatssteun hoeft een club als BND nooit te rekenen, daarvoor zijn ze, net als DSB, te onbelangrijk voor de economie. De levensvatbaarheid van BND is een belangrijk punt, want het gaat om producten die uitkeren tientallen jaren nadat de handtekening van de klant werd gezet. De klant heeft behoefte aan informatie over soliditeit op de lange termijn. Daarover horen we Harry Slinger niet.
Maar laten we Harry niets verwijten. Die wil alleen een oude dag zonder financiële zorgen. Net als iedereen.

Dit is een licht bewerkte versie van een column die eerder op de site van VARA’s Kassa verscheen.

Andere interessante columns over deze sector: Obvion, Lease Plan

Reacties

  1. Kalo Bagijn, Brand New Day
    1 februari 2012 - 12:25

    Beste meneer Hendriks,

    Met interesse hebben wij vanuit Brand New Day uw column gelezen. Het is duidelijk dat onze aanpak veel losmaakt. Het gaat goed met Brand New Day. We groeien hard. En we krijgen veel complimenten over onze producten en service. Maar we krijgen ook kritiek. Vooropgesteld: dat is prima. We houden van een duidelijke mening. En wie uitdeelt, zoals wij, moet ook kunnen incasseren. Geen kleinzerig gedrag dus.

    In uw column insinueert u een aantal zaken. Daar gaan wij graag op in. Allereerst op de veiligheid van Brand New Day. Brand New Day gaat nooit failliet, dat weten we zeker. Maar aan die mooie woorden heeft u niets. Daarom brengen wij het geld van onze klanten onder in een apart bewaarbedrijf, dat los staat van Brand New Day en niets anders mag doen dan het bewaren van het geld van onze klanten. Wanneer wij failliet gaan, dan krijgen onze klanten vanuit dat bewaarbedrijf gewoon hun geld terug. Uw vergelijking met het faillissement van DSB Bank snijdt dus absoluut geen hout.

    Ten tweede stelt u dat de oprichters van BinckBank en Brand New Day, ikzelf en Thierry Schaap, ‘gehaaide beursjongens’ zijn die uit zijn op ‘winstmaximalisatie en het snel veroveren van marktaandeel’. Natuurlijk, ook Brand New Day moet op termijn gewoon winst maken voor haar aandeelhouders. Alleen niet ten koste van haar klanten. Integendeel. Wanneer wij goed doen voor onze klanten, is dit uiteindelijk –op lange termijn- ook goed is voor de aandeelhouders. Dat is onze filosofie.

    BinckBank is daarvan een goed voorbeeld. Voor de oprichting van Binck waren particuliere beleggers de dupe van zeer hoge tarieven, een gebrekkig product en slechte service van grootbanken. Met de komst van Binck werden de kosten 15 keer zo laag, de producten veel beter en raadden veel klanten Binck aan vanwege de goede klantenservice. Het belang van de klant heeft bij Binck altijd boven het belang van aandeelhouders gestaan. En dat heeft gewerkt. Grootbanken werden gedwongen hun tarieven te verlagen van 1,5% naar 0,1% en hun producten aan te passen. Elf jaar na de oprichting van Binck is de wereld voor particuliere beleggers sterk verbeterd en heeft Binck –juist daardoor- een marktaandeel van 65%.

    Exact dezelfde strategie volgen wij met Brand New Day. Door de lagere kosten en een beter product is de klant vaak direct beter uit. En ons doel is die klanten zo goed te helpen, dat zij Brand New Day bij andere klanten gaan aanraden. Alleen dan kan volgens ons een bedrijf op lange termijn succesvol zijn. Voor de klant én de aandeelhouder.

    Ten slotte zullen wij de laatste zijn die ontkennen dat een grote groep mensen behoefte heeft aan advies over hun financiële situatie. Alleen dat advies, dat geeft Brand New Day niet. Bewust niet, want hoe kunnen wij als aanbieder een onafhankelijk advies geven over ons eigen product? Daarvoor kunnen mensen terecht bij onafhankelijke adviseurs door heel Nederland, die zij zelf betalen. Zodat zij zeker weten dat de adviseur aan hun kant staat. De kosten van dat advies nemen adviseurs mee wanneer zij een oude (woeker-)polis vergelijken met Brand New Day, zodat Brand New Day alleen bij echt financieel voordeel voor de klant wordt overwogen.

    Wilt u meer weten over bovenstaande zaken of Brand New Day? Neemt u dan contact met mij op.

    Met vriendelijke groet,

    Kalo Bagijn
    Brand New Day
    kbagijn@brandnewday.nl
    020 – 75 85 380

  2. Marco
    7 februari 2012 - 22:58

    Brand New Day doet in ieder geval aan goede webcare en, toegeven, de spot vind ik meesterlijk gemaakt. Het feit dat ASR een belang heeft in BND doet mij weerhouden van overstappen. Drie keer raden welke partij mijn (net-niet-) woekerpolis momenteel onder z’n hoede heeft…

    Wel kudo’s voor Kalo om hier te reageren.

  3. graaien
    18 februari 2012 - 23:34

    Allemaal leuk en aardig. Harry verdiend al bij op z’n rondvaartjes door Amsterdam. Maar ook hij wil meer.
    Net zoals BND die er ook alleen maar tussen zitten vanwege de centen. Het grote motief van al dit soort bedrijfjes is geld, niets anders dan geld. En de klanten? Ach died zijn uitsluitend goed voor het geld, verder niets.Het graaien gaat gewoon door

  4. Maarten Slacht
    19 juni 2012 - 17:22

    Men zou eens moeten gaan lezen op een vakidioten forum als http://www.amweb.nl, bij zoektermen Brand New Day invullen en de schellen vallen van je ogen. Hier wel snel reageren met een of ander lul-verhaal en borstklopperij, maar daar de kritische adviseurs al maanden geen antwoord geven.

    Antwoord geven op vragen hoe het kan dat zij in offertes 4,2% presenteren als normaal, terwijl 1,5% voor een mix van Duitse en Nederlandse staatsobligaties van 10 jaar redelijk is.

    Ben benieuwd wanneer Harry Slinger bij Brand New Day voor de deur gaat zingen met hetzelfde liedje.

  5. Caroline Bloem
    13 september 2012 - 22:38

    Op advies van Maarten net naar de site van assurantiemagazine geweest. Overduidelijk pikken de gewone adviseurs het niet meer dat er weer een maatschappij, nu weer Brand New Day, opstaat met veel te hoge verwachtingen en geen enkele garantie. Zie deze link

    http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/brand-new-day-schrijft-eerste-zwarte-cijfers.193432.lynkx

    Je zou toch verwachten dat ze met hun spot over leugenachtig gedrag zichzelf wel heel erg in de vibgers snijden. Bizar verhaal dit.

  6. Hans
    4 oktober 2012 - 00:40

    Een ding is zowiezo duidelijk: iedereen wil geld verdienen. Maar kijk eens naar de kosten die van de inleg worden afgehaald: minimaal.
    De afdrachten die ik moest ophoesten bij Aegon lagen 30 x zo hoog! Het eerste rendement is hiermee zekergesteld.
    Het is ook niet voor niets dat Aegon nu met een ‘transparant’ product op de markt komt, ze hebben geen keus want bnd dwingt ze min of meer!

  7. O. Dox
    10 oktober 2012 - 22:39

    Vandaag 10 oktober 2012 heeft Duitsland nieuwe staatsobligaties voor 5 jaar uitgeschreven. Rendement 0,53%, en als je daar dan 0,5% aankoopkosten en jaarlijks 0,5% beheerkosten vanaf haalt, dan

    is bij Brand New Day je werkelijke rendement dus 5 jaar 0,0%

    Je bent toch niet gek ?

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online