ABN Amro heeft niet maar drie spaarvormen

29 oktober 2010

In de spot van ABN Amro wordt vol trots onthuld dat er nog maar drie basisspaarvormen zijn. Dat waren er twintig. Wat is een basisspaarvorm eigenlijk? Blijkbaar geen gewone spaarvorm, want een kijkje op de site is genoeg om te zien dat de bank nog steeds een keur aan spaarvormen in huis heeft. Verkoopt de bank dan alleen kletspraatjes?

Onder ceo Gerrit Zalm moet ABN Amro een degelijke retail bank worden, die vooral veel klantgerichter is dan vroeger. Daar hoort bij dat klanten niet meer moeten belanden in een onoverzichtelijk woud van producten. Een mooi streven, maar het lijkt erop dat het hier voor een deel een optische operatie betreft. Dat is begrijpelijk, want klanten houden van begrippen als eenvoudig en overzichtelijk, maar een terugkeer naar de situatie van 1970 gaat weer veel te ver. Iedere econoom weet dat innovatie de economie voortstuwt en iedere bankier weet dat de concurrentiestrijd deels wordt gevoerd via nieuwe producten. Consumenten worden graag geprikkeld met nieuwe producten en als die eenmaal bestaan, ervaren zij ze al snel als onmisbaar. Met het terugdringen ervan moet een bank dus oppassen.
Een mooi voorbeeld van een optische versimpeling is het nieuwe spaarbeleid van ABN Amro. In de reclamespot wordt triomfantelijk een sterk vereenvoudigde aanpak geïntroduceerd. Drie gezellige spaarvarkens symboliseren de nieuwe situatie. Van twintig spaarvormen gaat de bank terug naar slechts drie. Of liever naar drie basisspaarvormen: kort sparen, middellang sparen en lang sparen. Dat klinkt simpel en voor de hand liggend.

Beteuterd
Als we kijken op de site waarboven de drie spaarvarkens prijken, slaat de verwarring echter meteen toe. Onder de drie varkentjes staat een rijtje interessante spaarvormen waaronder: sparen voor mijn kind, sparen om te schenken aan mijn kind en sparen met kans op het rendement van beleggen. Op andere pagina’s kom je nog meer leuke spaarvormen tegen. Wat te denken van: Zakelijk Sparen, Direct Sparen, Direct Kwartaal Sparen, Bonus Speciaal Sparen, de AEX Spaarrekening, de Royaal Spaarrekening en, misschien wel de mooiste, de Young Professional Rekening. Bij nadere bestudering van de gelaatstrekken lijken de die drie biggetjes toch ook iets beteuterds uit te stralen.
ABN Amro heeft goed beschouwd nog steeds een woud aan spaarvormen. Er zullen mensen binnen de organisatie van de bank zijn die perfect instaat zijn uit te leggen wat de logica achter deze warrige campagne is. Voor bezoeker van de site lijkt het echter een geval van oude wijn in nieuwe zakken.

Conclusie
De reclame lijkt bedoeld om een indruk van eenvoud te wekken. ABN Amro had altijd de reputatie arrogant te zijn. Klanten moesten zich trots voelen om bij de De Bank te mogen bankieren. Losers konden misschien beter elders een rekening openen. Nu lokt ABN Amro de gewone man met drie gezellige varkentjes, maar voor de liefhebber is onder de toonbank nog steeds alles te koop.

Reacties

  1. Akilah
    20 april 2013 - 20:39

    Remarkable! Its in fact awesome paragraph, I have got much clear idea concerning from this piece of writing.

    Also visit my weblog how much should i weigh for my height

  2. Son
    8 januari 2014 - 19:20

    I’m curious to find out what blog platform you are using?
    I’m having some minor security problems with my latest website and I would
    like to find something more safeguarded. Do you have any recommendations?

    My web page; IT Company – Son -

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online