Inhaakreclames zijn vaak de makkelijke oplossing

14 december 2010

Er bestaat een neiging onder adverteerder om aan te haken bij grote evenementen. Dat kan het WK-voetbal zijn, maar ook de Olympische Spelen, Sinterklaas of Kerst. Is dat aanhaken succesvol? Het gevaar bestaat dat adverteerders vaak zonder nadenken in hun spots aansluiten bij wat de mensen bezighoudt. Ze gaan er zonder nadenken van uit dat het zal werken. De vraag is of dat ook zo is. De proef op de som: wie krijgt een pro-TNT-gevoel bij de lopende kerstspot?

Je kunt een hoop goeds zeggen over Spotsdoorzien, maar niet dat je er een positief gevoel van krijgt. Het is allemaal inzoomen op wat niet klopt, wat niet deugt en wat eigenlijk niet zou moeten mogen. Voor wie al die negativiteit beu is, bestaat er een mooi alternatief. Begrijp ons goed, we willen je niet weg hebben, maar op Versereclame.nl, de site van Gonnie Spijkstra wordt reclame veel opbouwender benaderd dan op Spotsdoorzien. In iedere verhaaltje merkt je dat Gonnie nieuwe spots met enthousiasme welkom heet. Het zijn voor haar veel meer waardevolle en zinvolle uitingen van hedendaagse cultuur, die met respect en waardering besproken dienen te worden. En waarom ook niet lieve mensen? Waarom ook niet?
Een ander sterk punt van Gonnie is dat ze haar terrein lekker afbakent. Ze hanteert niet die rommelige ‘als het maar reclame is’-aanpak van Spotsdoorzien. Nee, ze focust op inhaakreclame, spots die een direct verband hebben met iets dat speelt in de actualiteit.
Op het moment zijn Kerst en Oud en Nieuw de voor de handliggende inhaakevenementen. Bekijk de bovenstaande TNT-reclame, of de AH-kerstreclame, Chocomels sneeuwballenspot en natuurlijk de Duo Lot-spot van de Staatsloterij (bekijk ook Gonnies verzie). Afgelopen zomer was het ‘t WK dat een niet te stuiten aantrekkingskracht op adverteerders had. Het komt erop neer dat er voortdurend evenementen zijn waar de reclame bij kan aanhaken en Gonnie wordt daar blij van.

Beloond
De vraag is natuurlijk of dat aanhaken echt werkt. Waarschijnlijk wel, anders zouden adverteerders er niet in zulke grote aantallen voor gaan. Maar het volgen van de kalender kan ook uit een soort ideeënarmoede voortkomen. Zo van: oh ja, het WK komt eraan. Laten we ons daar maar eens op richten.
Wij vragen ons oprecht af of mensen afgelopen zomer ING echt zagen als een grote fan van Oranje, en daarom vonden dat dit beloond moest worden met het openen van een bankrekening. Het is moeilijk voorstelbaar.
Deze keer eens geen antwoorden, maar een vraag. Ken je iemand die echt een fijn gevoel krijgt van dergelijke inhaakreclames en dat gevoel werkelijk omzet in een gerichte koopactie? We moeten Gonnies gelijk aantonen. Graag reacties in de antwoordbox.

Reacties

  1. Herman
    14 december 2010 - 21:42

    Persoonlijk ken ik ze niet. Maar zoveel mensen ken ik ook niet en bij de mensen die ik wel ken, vang ik nooit warme gevoelens op voor een post bezorg bedrijf of een multinational als de ING.

    Trouwens, de postbodes die hun eigen ontslagbrief moeten bezorgen.
    Hoe is het met hun “warme” gevoelens.

    Groet, Herman

  2. Taas
    19 december 2010 - 11:40

    Bij van TNT reclame zie ik alleen een directie die het bedrijf grondig naar de ‘klote’ aan het helpen is. Die de kwaliteit van dienstverlening aan klanten gereduceerd heeft tot ‘nivootje Sandd’ en de maatschappelijke verantwoordelijkheid verkwanselt.

    De TNT directie krijgt ongetwijfeld de kerstbonus en dat bedenkend geeft zo’n sfeervolle “Sure we can”-aanhaak-reclame hoogstens aanleiding tot hele ranzige woordgrapjes.

  3. monique
    21 december 2010 - 00:10

    Afgelopen vrijdag gekeken naar de gouden loekie? ING voetbalcommercial: Top 3 notering door Nederland gekozen.

    Uit de cijfers blijkt dat zowel het aantal bankpassen dat is gepimpt, als geopende jongerenrekeningen als nieuwe rekeningen sterk is toegenomen.

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online