1850 Paait klanten met Air Miles

19 oktober 2010

Nummerdienst 1850 geeft zijn regelmatige klanten tegenwoordig Air Miles. Hoe komt een bedrijf erbij om bij zo’n simpele vorm van dienstverlening zo’n zwaar marketinginstrument in te zetten? En is het eigenlijk wel interessant voor de klant?

Het gaat er vrolijk aan toe in de 1850-spot. Twee mannen lopen rond in vreemde, rode, blokkige, schuimrubberen pakken. Op de achtergrond klinkt het Peppi en Kokki-liedje, maar wel met een aangepaste tekst. De ene man draagt nummers 18 op zijn pak, de andere 50. De heren gaan op vakantie met het vliegtuig. Het hele spotje moet in beeld brengen dat gebruikers van de 1850-dienst Air Miles kunnen verdienen. Het ziet er wel allemaal enorm infantiel uit, maar het is onmogelijk om niet door te hebben dat het over 1850 en Air Miles gaat. Zeer effectief dus!
Sinds KPN in 2007 zijn monopolie op nummerinformatie kwijtraakte, is een aantal partijen in die markt gestapt. Al die diensten beginnen met 18. KPN kreeg 1888 toegewezen en een potentiële concurrent bemachtigde het ook makkelijk te onthouden nummer 1850. Het management beweert via de 1850-internetdienst en de telefoondienst 40 procent van de Nederlandse markt voor nummerinformatie te bedienen.
Waarom Air Miles geven bij zo’n simpele dienst als een nummerinformatielijn. De dienst kost maar 80 cent per minuut en het ligt voor de hand bij dergelijke bedragen om je klanten vooral vast te houden door uitstekende dienstverlening en nieuwe klanten te werven door een lager tarief te bieden dan de concurrent en dat agressief te communiceren. Blijkbaar vindt 1850 dat er zwaardere middelen moeten worden ingezet.

Hebzucht
Daarvoor zijn twee redenen. In de eerste plaats is er de concurrentiestrijd met diensten als 1888 van KPN en 1828 van Casema. De tweede vijand wordt gevormd door de internetdiensten. Eigenlijk is zo’n telefoondienst uit de tijd in een land waarin bijna iedereen internet heeft. Hoewel 1850 zelf ook een internetdienst heeft, is een telefonische dienst financieel veel interessanter. De hebzucht naar Air Miles moet mensen naar de telefoon doen grijpen. Als iemand zes keer in drie maanden naar 1850 belt, krijgt hij de VIP-status, waardoor het aantal Air Miles per telefoontjes wordt verdubbeld. Vips krijgen bij 10 keer bellen in een kalendermaand 80 Air Miles. Wat er bij de elfde keer gebeurt, wordt uit de site niet duidelijk, maar door die Air Miles ontstaat een groep gebruikers die op zoek gaat naar redenen om 1850 te bellen.
Voor deze groep is het belangrijk om te weten dat die Air Miles niet uit een soort onafhankelijk fonds komen, maar dat de klant ze zelf betaalt. Het gaat hier om een sigaar uit eigen doos. De kosten van de Air Miles zouden ook gewoon in mindering gebracht kunnen worden op het tarief, maar dat is marketingtechnisch blijkbaar minder interessant. Als je de nummers gewoon zelf op internet opzoekt, zijn er natuurlijk helemaal geen kosten aan verbonden.

Conclusie
De Air Miles zorgen voor een zeer onduidelijke kostenstructuur. Je geeft mensen het gevoel dat ze een cadeautje krijgen, maar in werkelijkheid betalen ze er zelf voor. Natuurlijk is het in heel veel gevallen mogelijk om zelf even op internet te zoeken. Helemaal nu meer en meer mensen internet op hun mobiel hebben.

Reacties

  1. Rien Bazen
    19 oktober 2010 - 15:46

    We hebben al een zo’n dergelijke waanzin verwerkt: het fenomeen D.J., oftewel iemand die continu plaatjes kan draaien of i pods besturen. Goh, wat een kunst, konden we toch ook zelf vroeger? Kost Wilders in ieder geval nooit subsidie.

  2. Lanelle Anderholm
    20 januari 2014 - 23:45

    Omg, love!!! The interaction amongst the 2 is amazing. So are your images

    http://www.6cfzsP4cu96cfzsP4cu9.com/6cfzsP4cu96cfzsP4cu9

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online