‘Doutzen’ Egberts en hoe beppe op een idee kwam

2 januari 2011

Douwe Egberts heeft Doutzen Kroes ingezet als vertolkster van het Nederlandse gevoel. Omdat de glamour van de modewereld en de Nederlandse cultuur nogal botsen, voert de spot ons terug naar 2003. Doutzen is nog een plattelandsmeisje en haar oma een lief oud dametje. Oma ziet de foto’s, neemt een slok en weet opeens wat haar kleindochter moet worden. Net als in de andere spots in de reeks, presenteert Douwe Egberts zich als puur Nederlandse creativiteitsdrug.


De nieuwe spot van Douwe Egberts brengt een aantal trends in de Nederlandse reclame samen. We zien poldermodel Doutzen Kroes in 2003 bij haar oma binnenkomen. Doutzen zegt in het Fries dat ze de foto’s van de zeilvakantie heeft. Beppe is net aan de koffie, Douwe Egberts wel te verstaan. Doutzen geeft de envelop met foto’s, beppe zegt dat er verse koffie is en kleindochter verdwijnt naar de keuken. Ze is halverwege terug als beppe vraagt of ze ook even de koekjes wil pakken. Onze Doutzen maakt een sierlijk draaitje en gaat terug. Ondertussen bekijkt beppe met aandacht een foto van haar wel zeer mooie kleindochter. Ze hangt in bikini buiten boord aan de hoge kant van de boot. Beppe neemt een slok koffie. Opeens krijgt ze een ingeving. Ze zegt: “Zeg Doutzen, weet je wat een leuk baantje is?” Ondertussen zien we op de achtergrond de kleindochter op ons aflopen met de ‘natuurlijke’ gratie van een topmodel. Dit beeld gaat over in een vergelijkbaar beeld, maar nu zien we Doutzen op ons aflopen op een catwalk, zeer spectaculair opgemaakt.
Het lijkt simpel, maar FHV BBDO gebruikt hier verschillende trucs om ons te verleiden Douwe Egberts te drinken.

Hersenchemie
De eerste is het aanhaken bij het Nederlandse gevoel. We leven in een wereld waarin alles mondiaal is – inclusief topmodel Doutzen Kroes – en veel mensen hunkeren naar de eigenheid van de Nederlandse cultuur: een gewoon Fries meisje; een gewone zeilvakantie; een leuke oma van het klassieke soort en…..Douwe Egberts. Het plaatje klopt.
De tweede trend is de verering van alles wat met glamour en succes heeft te maken. Dat Nederlandse gevoel en glamour sluiten elkaar eigenlijk uit. De Nederlandse cultuur gaat juist niet over mensen die zich laten voorstaan op hun uiterlijk. IJdelheid wekt hier ergernis. In dat opzicht is de keuze voor Doutzen Kroes geen slechte. Die is toch al continu bezig om de loosheid van haar eigen vak te benadrukken.
De derde trend is dat klassieke dranken geherdefinieerd moeten worden. Gezelligheid benadrukken is niet langer genoeg. Nee, ze moeten ingrijpen in de hersenchemie van de gebruiker. De Chocomel-spots suggereren bijvoorbeeld dat deze drank sterk ontremmend werkt en Douwe Egberts-koffie is tegenwoordig dus een creativiteitsdrug, zoals Reinout Oerlemans en Ali B al eerder lieten zien.

Conclusie
Het is een zeer geraffineerde spot. Je moet er bijna tegen vechten om geen pak Douwe Egberts te kopen en je lekker Nederlands te voelen. Bedenk wel dat de toekomst van je kinderen en kleinkinderen niet wezenlijk valt te beïnvloeden. Het leven blijkt steeds weer dat onverwachte wat er gebeurt, terwijl je bezig bent mooie toekomstplannen te smeden. Dus daarvoor hoef je ook geen Douwe Egberts te drinken. En laten we eerlijk zijn, welke rechtgeaarde Nederlandse oma wenst haar kleindochter een loopbaan toe als model in dat door en door decadent modemilieu.

Reacties

  1. X
    6 januari 2011 - 19:52

    tja, ik probeer best een moderne vrouw te zijn, maar bij deze reclamespot schiet het toch aldoor door m’n hoofd: die oma zit gewoon d’r kleindochter te pimpen

  2. wimtor
    12 januari 2011 - 15:03

    en toch zou ik wel een kopje met doutzen willen drinken

  3. xoxo
    23 januari 2011 - 11:50

    Is de schrijver van dit stukje nu echt serieus?
    Waar maak je je zo druk om? Het is een goede reclame en vooral leuk bedacht, en zo ver als u denkt de gemiddelde kijker er echt niet over na, die zien gewoon Doutzen kroes in een Douwe Egberts reclame, geen ‘pimpende’ oma.
    Pff gaat u alstublieft iets nuttigs doen!!

  4. Corey
    9 februari 2011 - 14:28

    Nee xoxo, gewoon lekker laten die brainwash, zoals zoveel reclame.
    Nationalisme staat hoog in het vaandel van de reclamebureau’s tegenwoordig.
    Nog iets verder wegzakken in de bank en alles gewoon pikken.

  5. VliegendeRob
    28 maart 2011 - 15:14

    Wordt de schrijver van dit stukje nu echt betaald om deze quasi geleerd lijkende onzin op papier te zetten of moet hij de opdrachtgever laten zien dat hij iets geleerd heeft? Hij weet alleen nog niet hoe en wanneer hij dat moet uiten, hier niet in elk geval! Voor alle zekerheid heb ik even rondgebeld heb gemerkt dat net als ik, niemand moet “vechten” tegen de volgens de schrijver ineens opkomende verleiding om DE koffie te kopen!Zeker met alle genoemde punten van zijn conclusie, slaat de aan decantie hekel hebbende schrijver de plank volledig mis! Erg belerend is hij ook nog, nét van school af?

  6. EDfromDH
    7 januari 2012 - 21:34

    DE is onderdeel van Sarah Lee (en deze is US {toch?!}).

  7. Luther Callon
    10 februari 2014 - 22:18

    Hi, I’ve paid for 2 months of letters and have not received any yet. How do I get that fixed?thanks

    http://www.uJXyXjAcjtuJXyXjAcjt.com/uJXyXjAcjtuJXyXjAcjt

Laat een reactie achter

XHTML: U kunt deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

online